Göteborgs arenor får ny identitet

TEXT 

Sara Wilk

PUBLICERAD 

2016-06-10
Got Event är Göteborgs Stads evenemangs- och arenabolag och driver tio arenor i Göteborg, från jättar som Ullevi och Scandinavium till mindre som Wallenstamhallen. Nu lanserar de en uppdaterad grafisk profil som tagits fram i samarbete med CP+B.

GotEvent_01

– Uppdraget var att skapa en enhetlig bild av Got Event, eftersom den varit minst sagt spretig tidigare. Vissa av arenorna är historiska, och sedan finns det arenor som folk inte känner till. Vissa får mycket kärlek, och vissa får ingen kärlek alls, säger Kristian Hallberg som är design director.

– Det här arvet, arenornas uttryck, ligger nära folks hjärtan och det kan vara känsligt att förändra det – speciellt om man är supporter. Arenorna är utspridda över hela Göteborg och ska erbjuda upplevelser för alla, oavsett om man är infödd göteborgare eller turist. Då arenorna kan ses som en stor del av vår stadsbild, betyder det att man bör ta sig an denna typ av projekt med största lyhördhet och respekt, konstaterar Anders Olausson som är art director.

Men efter 17 år med samma identitet var det alltså dags. Förutom en enhetlig bild var målet med arbetet också att svetsa samman personalen, få dem att känna att de jobbar på samma företag även om de är placerade på olika platser.

GotEvent_04

Och i lösningen har CP+B höjt just Got Event som moderbolag och samlat alla arenor under dess paraply. I briefen efterfrågades därtill textbaserade logotyper. De olika arenorna har fått just det. Men i profilen syns också en symbol som bekräftar Got Event som avsändare.

– Symbolen kommer ur de ord som företaget vill ska vara vägledande för sin tonalitet: energi, folklig, modern och förtroende, säger Kristian Hallberg.

Typsnittet som används i ordbilden för Got Event är en omritad version av PX Grotest, där utvalda bokstäver ersatts av specialritade versioner. Dessutom har typsnittet ett O som visuellt flörtar med en arenabyggnad, konstaterar de. För respektive arenas ordmärken, och även som vardagssnitt, valdes Proxima Nova.

– För en del göteborgare kan det nog historiskt sett vara känsligt att samtliga arenor ska ses som “lika viktiga”. Men Proxima Nova är ett ganska enkelt och brett typsnitt. Genom att använda dess alternativa glyfer får vi en fin harmoni ihop med Got Events ordmärke. Vi kände att det har en modern klang utan att vara trendigt, och dessutom är det extremt följsamt digitalt. För oss bildar det en folklig typografi, säger Kristian Hallberg.

Färgerna i den nya grafiska profilen baserades på ett urval från Göteborgs Stads färgpalett. Men designduon har också lagt till ytterligare ett grafiskt verktyg, något de kallar kulisser – färggradienter som kan användas för att skapa ett varierat uttryck.

GotEvent_02

– Det kom fram tidigt när vi skissade. Vi tittade på en massa foton tagna på och i arenorna, och i dem fann vi massvis av otroligt vackra himlar, belysningar och färgsprakande sken – just dessa färgkombinationer valde vi att föra vidare i själva identiteten. Vi tog bilderna, mappade färgerna och mixade ihop dem så att det blev jättefina gradienter. Tanken är att man ska kunna använda dem som backdrops eller som filter i kommunikationen. Det är ett annorlunda sätt att ge Got Event och alla arenor en egen kuliss, som dessutom förstärker deras identitet, berättar Anders Olausson.

Ett viktigt del av kommunikationen är taglinen ”Magiska ögonblick”, som hänvisar just till de olika evenemangen som äger rum på arenorna.

– Ska man vara lite krass så är Got Events produkter faktiskt bara några stora cementklumpar, men om man istället vänder på det så är det just dessa historiska byggnader där man får sjunga Fear of the dark ihop med Iron Maiden och heja fram vårt fantastiska damlandslag, säger Kristian Hallberg.

GotEvent_03

– Den upplevelsen du får på en arena går inte att jämföra. Och för att skapa unika upplevelser krävs unika platser, konstaterar Anders Olausson.

– Det är rätt uppenbart att det blir magiskt när Håkan Hellström spelar på Ullevi. Men det kan vara minst lika magiskt när dottern tar simborgarmärket i Valhallabadet. Och den sprudlande känslan ville vi helt enkelt ta vara på och visualisera, tillägger Kristian Hallberg.

I dagsläget har den nya hemsidan, som tagits fram i samarbete med Creuna, lanserats och små förändringar syns redan på arenorna. Planen är att rulla ut den nya identiteten löpande under de kommande åren, och arbetet görs främst inhouse av Got Event.

GotEvent_05