[prenumerera]
Det omfattande uppdraget gick till varumärkesbyrån Brandwork som utvecklade den nya identiteten i nära samarbete med museet. Med ledord som lekfullhet och öppenhet skapades två logotyper varav en är rörlig och bokstavligen öppnar upp sig. Färgskalan är hämtad från ett av museets gallerier, Fürstenbergska galleriet, och från den egna samlingen av nordisk sekelskifteskonst. Två typsnitt hjälper till att sammankoppla samtid med dåtid och nutid med framtid.
– Museets nya identitet ger visuellt utrymme för konsten och har en utgångspunkt i museets ikoniska byggnad och samlingen. Vi har en innehållsrik verksamhet med många budskap som ska kommuniceras till en bred publik. Med den nya visuella identiteten kommer Göteborgs konstmuseum bli tydligare och mer inbjudande som avsändare i all extern kommunikation, säger Helene Karlsson, kommunikatör på Göteborgs konstmuseum.
För att skapa en stark identitet som är baserad på museets verksamhet och värderingar har Brandwork arbetat med museets konstvetare, intendenter och kommunikatörer. Konsten är central den nya identiteten som lutar sig mot museets karakteristiska byggnad och museets konstsamling.

Viktor Ehrenberg, creative director
Gudbjörn Valgeirsson, design director
Emelie Persson, strategic copywriter
Hannah Håkansson, motion designer