Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Göteborgsbyrå kodar för jämställdhet

TEXT Mårten Huzell
ÄNDRAD 2018-01-10 | PUBLICERAD 2018-01-10

Code + Cava är ett initiativ från Göteborgsbyrån Sould med målsättning att ge kvinnor och icke-binära kunskaper och färdigheter i kodning och webbdesign.

Annons

magimage
magimage
Få CAP&Design i brevlådan

4 nr för 708:-

Prenumerera

Kod- och webbdesignvärlden är i dag mansdominerad, vilket uppmärksammats i bland annat metoo-kampanjen och i branschuppropen #teknisktfel och #sistabriefen. Genom utbildningskvällar vill Sould ge kvinnor och icke-binära möjligheter att komma igång med kodning och möjligheten att komma in i en bransch i behov av mångfald.

– Vi är absolut inte först med idéen eller syftet, men vi ville också bidra genom att dela med oss av vår kunskap till fler. Enkla kodkunskaper kan öppna många dörrar i arbetslivet och den möjligheten vill vi självklart bidra till. Att dessutom skapa ett forum där kvinnor och icke-binära från olika bakgrunder och branscher kan mötas kring ett nytt sammanhang känns fantastiskt, säger My Karlsson, digital designer och kodexpert på Sould.

Den första lektionen hölls 12 december och de 30 platserna bokades upp på tio minuter. Trycket var stort och många hamnade på väntelista. Därför planeras extralektioner i början på 2018. Vid första lektionen fick deltagarna lära sig grunderna i HTML, CSS och hur de bygger en hemsida. Under 2018 kommer flera lektioner att hållas för att deltagarna ska få fördjupade kunskaper i kodning och webbdesign.

My hoppas Code + Cava kan bidra till en mer jämställd IT-bransch och att fler kvinnor och icke-binära söker sig till tech- och kommunikationsbranschen.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop