Den här artikeln publicerades först i CAP&Design #1 2019

Gradienter 2.0
2019 blir året för gradientens andra andning. Med grund i sin visionära simplicitet lever övertoningarna ut mer experimentellt detta år.
Vi nöjer oss inte med att använda gradienten som solid bakgrund utan jobbar gärna in den i komplexa former, låter fler varianter samverka och se hur den hittar logiska placeringar i exempelvis skuggor och ljuskällor.

Klackarna i taket
Efter snart ett decennium av typsnitt i sobra och raka kostymer längtar vi nu efter mer personlighet och karaktär.
Mailchimp, tjänsten för att skapa och skicka nyhetsbrev, lanserade hösten 2018 en ny visuell identitet. Brandingen har fått designers att piggna till i ett gillande. Här kombineras ett hanskissat illustrationsmanér och den rundare seriffen Cooper light som identitetsbärande. Seriffernas elegans och trovärdighet gör sig allt mer populärt i layout och kreativa kompositioner – oberoende kanal och plattform.


Mjukt, smetigt, poppigt
Flytande substanser som kräm, färg, och rinnande vätska, liksom glänsande material som gummi och lack, får större utrymme i den visuella kommunikationen. Vi kommer nära lystern och låter texturer visualiseras med mycket skärpa och kontrast. Vi vill inte enbart se, utan näst intill känna, lukta, höra, och smaka när det färggranna, pop-inspirerande manéret hamnar i vårt blickfång. Kommunikationen är rak, naiv och lättkonsumerad.

Klimattransparens
God hälsa, grön aktivism, och ekoexklusivitet blir utmanat av ett mer robust kommunikationsgrepp. I utgåvan A-Z: Coast to Coast Shore to Shore har formgivaren Johan Elmehag visualiserat klimatförändringar genom att formge ett typsnitt där varje bokstav kopplas till en plats på jorden med utsatt kustområde sett till stigande havsnivåer.
Designbyrån Söderhavet anammar ett visuellt grepp i arbetet Soil biology där de kommunicerar vikten av bra jordbiologi med hjälp av en stökig, opolerad komposition. Plåstret dras av, både i det estetiska manéret men också i formens andemening.

3D
3D-hybrisen växer på oss. Beundransvärda hantverk kommer synas i större utsträckning men framför allt kan vi räkna med att se fler aktörer designa logotyper, ikoner och illustrationer i en mer subtil 3D-tappning. Uttrycken vidhåller sin känsla av platthet fast med en knuff i ryggen som särskiljer lager från varandra.
Microsoft visade på detta exempel i slutet av 2018 då storföretagets redesign av Office-ikonerna trädde fram. Det nya utseendet beskrivs av Jon Friedman, Head of Microsoft Office design, som en del av företagets pågående resa. Med sannolikhet kommer vi se hur detta inspirerar formgivare att kreera med dimension.