Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Grafiska grepp 2019

TEXT Johanna Björklund

Gradienter, storskaliga typografilösningar och animeringar är några av de trender vi såg ta utrymme föregående år. Olika uttryck lever parallellt, korsas och samverkar ofta. Låt oss ta en närmare titt på vad som förväntas bli stort under 2019.

Annons

Den här artikeln publicerades först i CAP&Design #1 2019

Foto: Christoffer Rosén Retzer

Gradienter 2.0

2019 blir året för gradientens andra andning. Med grund i sin visionära simplicitet lever övertoningarna ut mer experimentellt detta år. 

Vi nöjer oss inte med att använda gradienten som solid bakgrund utan jobbar gärna in den i komplexa former, låter fler varianter samverka och se hur den hittar logiska placeringar i exempelvis skuggor och ljuskällor. 

Klackarna i taket

Efter snart ett decennium av typsnitt i sobra och raka kostymer längtar vi nu efter mer personlighet och karaktär.

Mailchimp, tjänsten för att skapa och skicka nyhetsbrev, lanserade hösten 2018 en ny visuell identitet. Brandingen har fått designers att piggna till i ett gillande. Här kombineras ett hanskissat illustrationsmanér och den rundare seriffen Cooper light som identitetsbärande. Seriffernas elegans och trovärdighet gör sig allt mer populärt i layout och kreativa kompositioner – oberoende kanal och plattform. 

Bild: Luke Choice, velvetspectrum.com
Bild: Luke Choice, velvetspectrum.com

Mjukt, smetigt, poppigt

Flytande substanser som kräm, färg, och rinnande vätska, liksom glänsande material som gummi och lack, får större utrymme i den visuella kommunikationen. Vi kommer nära lystern och låter texturer visualiseras med mycket skärpa och kontrast. Vi vill inte enbart se, utan näst intill känna, lukta, höra, och smaka när det färggranna, pop-inspirerande manéret hamnar i vårt blickfång. Kommunikationen är rak, naiv och lättkonsumerad.

Klimattransparens

God hälsa, grön aktivism, och ekoexklusivitet blir utmanat av ett mer robust kommunikationsgrepp. I utgåvan A-Z: Coast to Coast Shore to Shore har formgivaren Johan Elmehag visualiserat klimatförändringar genom att formge ett typsnitt där varje bokstav kopplas till en plats på jorden med utsatt kustområde sett till stigande havsnivåer. 

Designbyrån Söderhavet anammar ett visuellt grepp i arbetet Soil biology där de kommunicerar vikten av bra jordbiologi med hjälp av en stökig, opolerad komposition. Plåstret dras av, både i det estetiska manéret men också i formens andemening.

3D

3D-hybrisen växer på oss. Beundransvärda hantverk kommer synas i större utsträckning men framför allt kan vi räkna med att se fler aktörer designa logotyper, ikoner och illustrationer i en mer subtil 3D-tappning. Uttrycken vidhåller sin känsla av platthet fast med en knuff i ryggen som särskiljer lager från varandra.

Microsoft visade på detta exempel i slutet av 2018 då storföretagets redesign av Office-ikonerna trädde fram. Det nya utseendet beskrivs av Jon Friedman, Head of Microsoft Office design, som en del av företagets pågående resa. Med sannolikhet kommer vi se hur detta inspirerar formgivare att kreera med dimension.

Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop