– Detta är andra året som jag gör Gais marknadsföring och deras grafiska enheter. Men gaisare har jag varit sedan barnsben, säger Martin Hummel-Gradén.
Vad ville klubben ha – i korten och i den kommande grafiska profilen?
– Vad det gäller korten så ville man från Gais sida tydliggöra att korten gick till olika sektioner på arenan. Profilen är ett pågående arbete där det viktiga är att få fram den nya känslan som finns i klubben. Utöver det är det viktigt att göra en praktiskt användbar profil som innebär att Gais själva kan göra ut enheter, trots begränsade resurser. Just nu byggs ett bibliotek som består av illustrationer och grafiska element.
Hur tänkte du kring manér och färgval?
– Tanken är att det ska vara lekfullt, modernt och lättsamt. Det ska spegla den glädje som finns i klubben i dag samtidigt som det ska vara lätt att jobba med i alla kanaler. Illustrationerna ska kunna användas genom hela profilen och även dyka upp i marknadsföringen. Grönt kommer dock alltid vara huvudfärg för Gais, och de tre bärande grundfärgerna kommer från Gais originalemblem. Utöver det har jag lagt till några ytterligare nyanser där illustrationerna kräver det.
Var kommer inspirationen för illustrationerna från?
– Den kommer nog från olika håll. Har inte haft någon direkt inspiration för just detta jobbet, men har alltid sneglat på Saul Bass och Milton Glaser. Sedan är även min vän Jonas Frank en ständig inspirationskälla.