Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Grönt kort för Gais

TEXT Camilla Buch

Tillsammans med copywritern Ulrika Good har Martin Hummel-Gradén tagit fram ett nytt manér för fortbollsklubben Gais medlems- och årskort. Manéret kommer att gå igen i klubbens marknadsföring under 2016 och under året kommer Gais dessutom att få en uppdaterad grafisk profil.

Annons

partnerkort

– Detta är andra året som jag gör Gais marknadsföring och deras grafiska enheter. Men gaisare har jag varit sedan barnsben, säger Martin Hummel-Gradén.

Vad ville klubben ha – i korten och i den kommande grafiska profilen?
– Vad det gäller korten så ville man från Gais sida tydliggöra att korten gick till olika sektioner på arenan. Profilen är ett pågående arbete där det viktiga är att få fram den nya känslan som finns i klubben. Utöver det är det viktigt att göra en praktiskt användbar profil som innebär att Gais själva kan göra ut enheter, trots begränsade resurser. Just nu byggs ett bibliotek som består av illustrationer och grafiska element.

Hur tänkte du kring manér och färgval?
– Tanken är att det ska vara lekfullt, modernt och lättsamt. Det ska spegla den glädje som finns i klubben i dag samtidigt som det ska vara lätt att jobba med i alla kanaler. Illustrationerna ska kunna användas genom hela profilen och även dyka upp i marknadsföringen. Grönt kommer dock alltid vara huvudfärg för Gais, och de tre bärande grundfärgerna kommer från Gais originalemblem. Utöver det har jag lagt till några ytterligare nyanser där illustrationerna kräver det.

Var kommer inspirationen för illustrationerna från?
– Den kommer nog från olika håll. Har inte haft någon direkt inspiration för just detta jobbet, men har alltid sneglat på Saul Bass och Milton Glaser. Sedan är även min vän Jonas Frank en ständig inspirationskälla.

medlem

sec_familj

staplatser

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop