Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Guldägget 2021 – vi listar vinnarna

TEXT Lamin Kivelä
ÄNDRAD 2021-05-21 | PUBLICERAD 2021-05-19

Vinnarna i den sextionde årgången av kommunikationstävlingen Guldägget offentliggjordes den 19 maj – för andra året i rad på en helt digital Guldäggsgala. Här är listan med pristagarna.

Annons

Klockan är strax efter fem på eftermiddagen och vi kan hämta andan efter att ha följt den två timmar långa Guldäggsgalan på webben.

Barfota.

Ute är det 17 grader varmt och hemmakontoret på Sveavägen i Stockholm blir lika mycket inomhus som på balkongen. En av de få perks som kommit med covid-19 och den pågående pandemin.

Pandemin är även orsaken till att Sveriges kommunikationsbyråer (Komm), som arrangerar tävlingen Guldägget valt att köra galan på webben i år också. Får vi förmoda.

Inte för att det är något att klaga på, då programledaren Gina Dirawi och hennes sidekick, frilansjournalisten Carin Fredlund ledde deltagarna och oss i publiken genom ett engagerande och snyggt uppsatt event.

Programledaren Gina Dirawi med sidekicken, frilansjournalisten Carin Fredlund ledde Guldäggsgalan 2021. Bild: Skärmdump från livesändningen av galan.

Men nog om det. Här är listan med pristagarna i Guldägget 2021.

Juryordförande: Björn Ståhl

Läs också 5 snabba med juryn för Guldägget 2021 och Guldägget – 60 år av reklamhistoria.

Kategori Aktivering

Kategoriordförande: Jerker Fagerström
Ledamöter: Elisabet Fischer, Johanna Hofman-Bang, Louise Moberg, Per Jaldeborg, Eva Råberg, Joakim Khoury

Guldägg
Bidragsnamn: The 2030 Calculator
Uppdragsgivare: Doconomy
Tävlande byrå: Farm
Motivering: Årets vinnar-idé lyckas inte bara aktivera människor till en mer miljömedveten konsumtion utan aktiverar även företag till en mer miljömedveten produktion.

Genom konststycket att göra något så oerhört komplext som att kalkylera en produkts ekologiska fotavtryck till något enkelt och inspirerande kommer den här idén också i förlängningen påverka en produkts ekologiska fotavtryck till något enkelt och inspirerande kommer den här idén också i förlängningen påverka världen.

Silverägg
Bidragsnamn: Digitala Julvärdar
Uppdragsgivare: Bris
Tävlande byrå: Volt

Bidragsnamn: Lussedräkten
Uppdragsgivare: Pressbyrån
Tävlande byrå: Åkestam Holst Noa

Bidragsnamn: McDO
Uppdragsgivare: McDonalds
Tävlande byrå: Nord DDB Stockholm

Diplom
Bidragsnamn: Call Girls
Uppdragsgivare: Talita
Tävlande byrå: Åkestam Holst Noa

Bidragsnamn: No Douche Bag
Uppdragsgivare: Västtrafik
Tävlande byrå: Forsman & Bodenfors

Kategori Annonsering

Kategoriordförande: Lisa Granberg Gille
Ledamöter: Christoffer Dymling, Fredrik Sundqvist, Katja Janford, Simon Göthson, Amalia Pitsiava, Jonas Frank

Guldägg
Bidragsnamn: The Moldy Whopper
Uppdragsgivare: Burger King
Tävlande byrå: Ingo STHLM
Motivering: Bidraget The Moldy Whopper vinner guldägg för att de med en lika enkel som kreativt briljant idé lyckas fascinera, beröra och berätta att deras burgare nu är fri från artificiella konserveringsmedel.

Med enormt mod och ett förbluffande fint hantverk lyckas de få något så osmakligt som mögel att skapa mersmak för en burgare.

Det kan inte annat än belönas med den finaste av valörer.

Silverägg
Bidragsnamn: Redan drabbad
Uppdragsgivare: Röda Korset
Tävlande byrå: Åkestam Holst Noa

Bidragsnamn: Vi jobbar hemifrån. Precis som vanligt.
Uppdragsgivare: Situation STHLM
Tävlande byrå: Hummingbirds the Advertising Agency

Bidragsnamn: Är du säker på ditt löseNord?
Uppdragsgivare: SSF Stöldskyddsföreningen
Tävlande byrå: Åkestam Holst Noa

Diplom
Bidragsnamn: Håll 0,06 mm avstånd
Uppdragsgivare: Apotek Hjärtat
Tävlande byrå: Åkestam Holst Noa

Bidragsnamn: Maxa flygtrafiken!
Uppdragsgivare: Lantmännen
Tävlande byrå: Nord DDB Stockholm

Bidragsnamn: Nödlösningen
Uppdragsgivare: McDonalds/Ronald McDonald Hus
Tävlande byrå: Nord DDB Stockholm

Bidragsnamn: Pappahjälpen
Uppdragsgivare: Oatly
Tävlande byrå: Oatly Department of Mind Control

Kategori Audio

Kategoriordförande: Elisabet Fischer
Ledamöter: Jerker Fagerström, Johanna Hofman-Bang, Louise Moberg, Per Jaldeborg, Eva Råberg, Joakim Khoury

Guldägg
Bidragsnamn: Dantes Heartbeats
Uppdragsgivare: Hjärtebarnsfonden
Tävlande byrå: Abby Priest
Motivering: Ett bidrag som fick alla hjärtan i juryn att rusa. Det här är en idé och ett hantverk som drabbar.

Vackert, innovativt och obarmhärtigt i sin påminnelse om hur skört livet är.

Att lyckas göra ett trasigt barnhjärta till en del av populärkulturen, skapa uppmärksamhet för Hjärtebarnsfondens arbete och samtidigt samla in pengar är inget annat än genialt, och väl värt ett Guldägg.

Silverägg
Bidragsnamn: Call Girls
Uppdragsgivare: Talita
Tävlande byrå: Åkestam Holst Noa

Diplom
Bidragsnamn: Vill du inte ut och leka?
Uppdragsgivare: Barncancerfonden
Tävlande byrå: Garbergs

Bidragsnamn: Metal Reviews
Uppdragsgivare: Lenovo
Tävlande byrå: BBDO Nordics

Bidragsnamn: Sjungande Kommentatorer
Uppdragsgivare: Svenska Spel Sport & Casino AB
Tävlande byrå: Perfect Fools

Kategori Digitalt

Kategoriordförande: Hanna Björk
Ledamöter: Ebba Grenninger, Johan Helander, Anna Werkell, Leo Dal, Cecilia Högkvist, Nayeli Kremb

Guldägg
Bidragsnamn: The Spotify Parenthesis
Uppdragsgivare: Bye Bye Bicycle
Tävlande byrå: Milk
Motivering: Det är dom enkla idéerna som är svårast att komma på.

Årets vinnare i kategori digitalt är en idé som är enkel att förstå, enkel att genomföra och enkel att gilla.

Genom att förvandla en befintlig funktion i Spotify till en (reklamyta) lyckas man nå ut till målgruppen på ett intelligent, effektivt och underhållande sätt. En 100 procent digital lösning som resulterade i 0 procent tvivel hos juryn.

The Spotify Parenthesis är helt enkelt en parantes väl värd att minnas.

Silverägg
Bidragsnamn: #SelfieForSafety
Uppdragsgivare: Volvo Cars
Tävlande byrå: Forsman & Bodenfors

Bidragsnamn: Badläge
Uppdragsgivare: Trygg-Hansa
Tävlande byrå: BCW Stockholm

Diplom
Bidragsnamn: Happy Commuter
Uppdragsgivare: Ramboll
Tävlande byrå: Garbergs

Bidragsnamn: The 2030 Calculator
Uppdragsgivare: Doconomy
Tävlande byrå: Farm

Kategori Effekt

Kategoriordförande: Jerker Winther
Ledamöter: Annika Rehn Frobell, Nils Vahlund, Erika Fondin, Amanda Engström, Mehrnaz Bejne, Marie Rudolphie

Guldägg
Bidragsnamn: Ölavtalet
Uppdragsgivare: Norrlands Guld/Spendrups
Tävlande byrå: Åkestam Holst Noa
Motivering: Ölavtalet är ett bevis på hur hög kreativitet driver positiv effekt för både varumärke och affär!

Den kreativa lösningen bygger inte bara på en briljant insikt om potentialen i alla ”ska vi ta en öl nån gång” som aldrig blir av, utan även på genomtänkt strategisk analys för att identifiera rätt problem och relevanta möjligheter.

Effekten, som kunde kopplas till just kommunikationen, var stark – lösningen påverkade både beteende och attityd till varumärket, vilket stärkte betalningsviljan och uppfyllde målsättningen om ökad lönsamhet.

Stort grattis från en jury som gärna vill fira er över en öl nån gång!

Silverägg
Bidragsnamn: Barn och cancer hör inte ihop
Uppdragsgivare: Barncancerfonden
Tävlande byrå: Garbergs

Bidragsnamn: A Hard Pill To Swallow
Uppdragsgivare: Apotek Hjärtat
Tävlande byrå: Åkestam Holst Noa

Bidragsnamn: Get Smoooth
Uppdragsgivare: Klarna
Tävlande byrå: Nord DDB Stockholm

Bidragsnamn: Ketchupeffekten
Uppdragsgivare: Orkla Foods/Felix
Tävlande byrå: Åkestam Holst Noa

Bidragsnamn: Maurten Unofficial
Uppdragsgivare: Maurten
Tävlande byrå: Åkestam Holst Noa

Diplom
Bidragsnamn: Vi låter Sverige vara i fred.
Uppdragsgivare: Försvarsmakten
Tävlande byrå: Volt

Bidragsnamn: Gör Donken
Uppdragsgivare: McDonalds
Tävlande byrå: Nord DDB Stockholm

Bidragsnamn: Där Livet Händer
Uppdragsgivare: Ikea
Tävlande byrå: Åkestam Holst Noa

Bidragsnamn: Delicatoasken
Uppdragsgivare: Delicato
Tävlande byrå: Nord DDB Stockholm

Kategori Förpackningsdesign

Kategoriordförande: Isabelle Dahlborg Lidström
Ledamöter: Oskar Lübeck, Cecilia af Petersens, Anton Gårdsäter, Hanna Hein, Zeke Tastas, Christofer Blom

Guldägg
Bidragsnamn: Lykke Kaffegårdar
Uppdragsgivare: Lykke Kaffegårdar
Tävlande byrå: Open Studio
Motivering: Svårt att inte älska dessa unika, personliga och kreativa förpackningar.

Varje sort har verkligen fått sin egen karaktär både i namn och själ. Från jord till kaffebord.

Det känns som allt är på riktigt, här utmanar man det normala sättet att göra saker, det syns tydligt hela vägen ut till förpackningarna.

Jag blir lycklig att det finns kunder som vågar köpa design och kommunikation som denna.

Silverägg
Bidragsnamn: Absolut Paper
Uppdragsgivare: The Absolut Company
Tävlande byrå: Grow

Bidragsnamn: Laga mig
Uppdragsgivare: Albert Bonniers Förlag
Tävlande byrå: Open Studio

Diplom
Bidragsnamn: Brännvein
Uppdragsgivare: Gotland Whisky AB
Tävlande byrå: Knak

Bidragsnamn: Livsviktiga Snack
Uppdragsgivare: Suicide Zero
Tävlande byrå: Åkestam Holst Noa

Bidragsnamn: WIN WIN Priskuber 2020
Uppdragsgivare: WIN WIN Gothenburg Sustainability Award
Tävlande byrå: Happy F&B

Kategori Hantverk

Kategoriordförande: Patrick Gardner
Ledamöter: Anisa Dzindo, Bo Gustafsson, Linda Elers, Johan Holmström, Senay Berhe, Shazi Özdemir

Guldägg
Bidragsnamn: The Moldy Whopper
Uppdragsgivare: Burger King
Tävlande byrå: Ingo STHLM
Motivering: En utsökt idé, som lätt hade kunnat fastna i halsen likt en möglig gammal hamburgare om det inte vore för kampanjens mästerliga kockar, vilka med sitt gedigna och återhållsamma hantverk åtog sig stora risker och levererade en banbrytande smakupplevelse.

Får vi fortfarande drömma om lite nattvickning efter galan, fastän Guldägget nu sker på dagtid? Mmmm.

Silverägg
Bidragsnamn: NK – Först med det senaste sedan 1902
Uppdragsgivare: Nordiska Kompaniet
Tävlande byrå: Garbergs

Bidragsnamn: The Parents
Uppdragsgivare: Volvo Cars
Tävlande byrå: Forsman & Bodenfors

Bidragsnamn: The Tower
Uppdragsgivare: Volvo Trucks
Tävlande byrå: Forsman & Bodenfors

Bidragsnamn: Tillsammans igen
Uppdragsgivare: Cancerfonden
Tävlande byrå: King

Diplom
Bidragsnamn: Vem äger sanningen?
Uppdragsgivare: Reportrar Utan Gränser
Tävlande byrå: Åkestam Holst Noa

Bidragsnamn: Vattenvakten
Uppdragsgivare: Länsförsäkringar Stockholm
Tävlande byrå: Le Bureau

Bidragsnamn: IT-avdelningen
Uppdragsgivare: Telia
Tävlande byrå: Forsman & Bodenfors

Bidragsnamn: Life-Defining Moments
Uppdragsgivare: Getinge
Tävlande byrå: Forsman & Bodenfors

Bidragsnamn: Pappahjälpen
Uppdragsgivare: Oatly
Tävlande byrå: Oatly Department of Mind Control

Kategori Identitetsdesign

Kategoriordförande: Oskar Lübeck
Ledamöter: Isabelle Dahlborg Lidström, Cecilia af Petersens, Anton Gårdsäter, Hanna Hein, Zeke Tastas, Christofer Blom

Guldägg
Bidragsnamn: Omaka
Uppdragsgivare: Spendrups Bryggeri
Tävlande byrå: Stockholm Design Lab
Motivering: Ibland är det skönt när det skaver. När det inte känns tillrättalagt och perfekt.

Här har en ung kvinnlig bryggmästare, med hög ambition och en stark vision, lyckats att skapa någonting nytt och överraskande i en överdesignad nisch.

Vi i juryn föll pladask för det kompromisslösa och expressiva uttrycket som håller samman varumärket i allt från förpackningar till fysisk miljö.

En verkligt omaka identitet.

Silverägg
Bidragsnamn: H&M Looop
Uppdragsgivare: H&M
Tävlande byrå: AKQA

Bidragsnamn: Mojang Studios
Uppdragsgivare: Mojang Studios
Tävlande byrå: Bold Noa

Diplom
Bidragsnamn: Emmer
Uppdragsgivare: Svenska Brasserier
Tävlande byrå: Stockholm Design Lab

Bidragsnamn: If – Visuell Identitet
Uppdragsgivare: If
Tävlande byrå: Bold Noa

Bidragsnamn: Livsviktiga Snack
Uppdragsgivare: Suicide Zero
Tävlande byrå: Åkestam Holst Noa

Bidragsnamn: T:LABS
Uppdragsgivare: Transcom
Tävlande byrå: Bold Noa

Kategori Innovation

Kategoriordförande: Ebba Grenninger
Ledamöter: Hanna Björk, Johan Helander, Anna Werkell, Leo Dal, Cecilia Högkvist, Nayeli Kremb

Guldägg
Bidragsnamn: No Douche Bag
Uppdragsgivare: Västtrafik
Tävlande byrå: Forsman & Bodenfors
Motivering: The No Douche Bag introducerade ett helt nytt sätt att kommunicera kring och möjliggöra social distansering på tunnelbanan, bussen, båten eller spårvagnen.

Att lyckas skapa något så hyllat och effektivt av något så otrevligt som väskor på värdefulla säten i kollektivtrafiken ger inget mindre än Guldägg i Innovation!

Den genialt enkla totebaglösningen vann juryns beröm, avund och hjärtan då den tydligt bevisar att en lösnings innovationsgrad inte mäts i komplexitet utan i idéns storhet.

Silverägg
Bidragsnamn: Djuränklingar
Uppdragsgivare: Fonus
Tävlande byrå: New Normal

Bidragsnamn: Looop
Uppdragsgivare: H&M
Tävlande byrå: H&M Agency

Diplom
Bidragsnamn: Badläge
Uppdragsgivare: Trygg-Hansa
Tävlande byrå: BCW Stockholm

Bidragsnamn: Call Girls
Uppdragsgivare: Talita
Tävlande byrå: Åkestam Holst Noa

Bidragsnamn: Dantes Heartbeats
Uppdragsgivare: Hjärtebarnsfonden
Tävlande byrå: Abby Priest

Bidragsnamn: The 2030 Calculator
Uppdragsgivare: Doconomy
Tävlande byrå: Farm

Kategori Integrerat

Kategoriordförande: Johanna Hofman-Bang
Ledamöter: Elisabet Fischer, Jerker Fagerström, Louise Moberg, Per Jaldeborg, Eva Råberg, Joakim Khoury

Guldägg
Bidragsnamn: The Moldy Whopper
Uppdragsgivare: Burger King
Tävlande byrå: Ingo STHLM
Motivering: Att i en tid när all data (och sunt förnuft) säger till dig att den här idén borde stannat i skissblocket, genomföra årets mest iögonfallande idé, talar inte bara för mod men framförallt en gedigen förståelse för kreativ kommunikation.

Regler och sanningar är till för att brytas. Den här kampanjen bröt mot alla regler på ett oemotståndligt och självklart sätt där den visuella lösningen får alla att stanna upp oavsett var man befinner sig.

Grattis till en kampanj som kommer åldras med värdighet.

Silverägg
Bidragsnamn: Pappahjälpen
Uppdragsgivare: Oatly
Tävlande byrå: Oatly Department of Mind Control

Bidragsnamn: Call Girls
Uppdragsgivare: Talita
Tävlande byrå: Åkestam Holst Noa

Diplom
Bidragsnamn: The No Show Room
Uppdragsgivare: Volkswagen
Tävlande byrå: Nord DDB Stockholm

Bidragsnamn: McDO
Uppdragsgivare: McDonalds
Tävlande byrå: Nord DDB Stockholm

Kategori Kortare Filmer

Kategoriordförande: Petter Dixelius
Ledamöter: Annika Frankel, Cornelia Opitz, Adam Gäfvert, Richard Ntege, Leon Phang, Kalle Håkanson

Guldägg
Bidragsnamn: The Moldy Whopper
Uppdragsgivare: Burger King
Tävlande byrå: Ingo STHLM
Motivering: The Moldy Whopper vinner Guldägg I kategori kortare filmer för att greppet är så oväntat och så modigt från ett varumärke som verkar i en bransch som matat oss med smaskiga överstajlade produktbilder sedan barnsben.

Att man dessutom lyckas göra det med fingertoppskänsla, hantverk i världsklass och ett klockrent musikval gjorde juryns val ganska enkelt.

Silverägg
Bidragsnamn: McDO
Uppdragsgivare: McDonalds
Tävlande byrå: Nord DDB Stockholm

Bidragsnamn: Pappahjälpen
Uppdragsgivare: Oatly
Tävlande byrå: Oatly Department of Mind Control

Diplom
Bidragsnamn: <3 Regn
Uppdragsgivare: Halebop
Tävlande byrå: Perfect Fools/Obeya

Bidragsnamn: Antilangning
Uppdragsgivare: Systembolaget
Tävlande byrå: Nord DDB Stockholm

Bidragsnamn: Because sometimes
Uppdragsgivare: H&M
Tävlande byrå: King

Bidragsnamn: ICA-året 2020
Uppdragsgivare: ICA Sverige
Tävlande byrå: King

Bidragsnamn: Saker är till för att användas
Uppdragsgivare: Clas Ohlson
Tävlande byrå: King

Bidragsnamn: The Parents
Uppdragsgivare: Volvo Cars
Tävlande byrå: Forsman & Bodenfors

Kategori Längre Filmer

Kategoriordförande: Annika Frankel
Ledamöter: Petter Dixelius, Cornelia Opitz, Adam Gäfvert, Richard Ntege, Leon Phang, Kalle Håkanson

Guldägg
Bidragsnamn: Tillsammans igen
Uppdragsgivare: Cancerfonden
Tävlande byrå: King
Motivering: Det är omöjligt att inte beröras. Att röras, till tårar. Juryn tittar på filmen om och om igen, och varje gång blir vi lika imponerade.

Det är en enkel historia, men oerhört skickligt berättat. Varenda sekund känns trovärdig. Karaktärernas starka relation går genom skärmen och rakt in i hjärtat.

”En av tre får cancer. Men alla drabbas.” – Ett hållbart koncept med stora möjligheter att fånga olika målgrupper.

Det har gjorts fantastiska filmer på konceptet tidigare, men juryn menar att det här är den bästa. Hittills…!

Silverägg
Bidragsnamn: Dantes Heartbeats
Uppdragsgivare: Hjärtebarnsfonden
Tävlande byrå: Abby Priest

Diplom
Bidragsnamn: The Tower
Uppdragsgivare: Volvo Trucks
Tävlande byrå: Forsman & Bodenfors

Bidragsnamn: Truck Stop Neck Cracking
Uppdragsgivare: Volvo Trucks
Tävlande byrå: Forsman & Bodenfors

Kategori PR

Kategoriordförande: Hannes Kerstell
Ledamöter: Aynur Isayeva, Bjarne Darwall, Jasmine Falk, Mikael Owilli, Mandarva Stenborg, Susanne Johansson

Guldägg
Bidragsnamn: Djuränklingar
Uppdragsgivare: Fonus
Tävlande byrå: New Normal
Motivering: Bidraget Djuränklingar vinner Guldägg för att det på ett oväntat sätt lyckas skapa en konversation om ett av livets svåraste ämnen, döden.

Med de efterlevande husdjuren i fokus löser förmedlingstjänsten Djuränklingar ett angeläget problem, samtidigt som det får oss att diskutera vad vi lämnar efter oss.

En insiktsfull idé, kombinerad med ett skickligt PR-hantverk gjorde Djuränklingar till en snackis. Initiativet skalades upp och fortsätter hitta hem åt djuren som blir kvar.

Silverägg
Bidragsnamn: Call Girls
Uppdragsgivare: Talita
Tävlande byrå: Åkestam Holst Noa

Bidragsnamn: Happy Commuter
Uppdragsgivare: Ramboll
Tävlande byrå: Garbergs

Bidragsnamn: The Moldy Whopper
Uppdragsgivare: Burger King
Tävlande byrå: Ingo STHLM

Diplom
Bidragsnamn: Dantes Heartbeats
Uppdragsgivare: Hjärtebarnsfonden
Tävlande byrå: Abby Priest

Bidragsnamn: No Douche Bag
Uppdragsgivare: Västtrafik
Tävlande byrå: Forsman & Bodenfors

Bidragsnamn: Vuxna ringer 1177. Barn ringer 116111.
Uppdragsgivare: Bris
Tävlande byrå: Volt

Kategori Utomhus

Kategoriordförande: Christoffer Dymling
Ledamöter: Lisa Granberg Gille, Fredrik Sundqvist, Katja Janford, Simon Göthson, Amalia Pitsiava, Jonas Frank

Guldägg
Bidragsnamn: The Moldy Whopper
Uppdragsgivare: Burger King
Tävlande byrå: Ingo STHLM
Motivering: Utomhusjuryn var inte överens. Det argumenterades och bråkades om minsta detalj. Konfrontativt och stridslystet.

Men när The Moldy Whopper skulle bedömas hände något. Rösterna blev mjukare. Ansiktena slappnade av. I varje videofönster började huvuden plötsligt synkront nicka instämmande med varandra. För första gången uppstod harmoni. Försöken att hitta fel förvandlades snabbt till ännu ett argument för bidragets förträfflighet.

Modigt. Relevant. Felfritt hantverk. Idéhöjd i världsklass.

Silverägg
Bidragsnamn: Kyckling/Kycklingar
Uppdragsgivare: Burger King
Tävlande byrå: Ingo STHLM

Bidragsnamn: McDO/McDO – The M Barber Shop
Uppdragsgivare: McDonalds
Tävlande byrå: Nord DDB Stockholm

Bidragsnamn: Är du säker på ditt löseNord?
Uppdragsgivare: SSF Stöldskyddsföreningen
Tävlande byrå: Åkestam Holst Noa

Diplom
Bidragsnamn: I krig går ingen säker
Uppdragsgivare: Läkare Utan Gränser
Tävlande byrå: ANR BBDO

Bidragsnamn: No Douche Bag
Uppdragsgivare: Västtrafik
Tävlande byrå: Forsman & Bodenfors

Bidragsnamn: Vuxna ringer 1177. Barn ringer 116111.
Uppdragsgivare: Bris
Tävlande byrå: Volt

Specialpris Guldblick

Guldblicksakademien 2021: Rikard Holst, Karin Frisell, Johan Landin, Tomas Granath, Lars Elfman, Clara Uddman, Petter Swanberg, Jesper Hellzén, Gustav Egerstedt, Alexander Rehnby

Vinnare
Bidragsnamn: The Moldy Whopper
Uppdragsgivare: Burger King
Tävlande byrå: Ingo STHLM
Art Director: Max Hultberg
Motivering: Den första regeln inom reklam är att framställa produkten så aptitligt som möjligt. Det vet alla. Den andra regeln inom reklam är att bryta det förväntade och normgivande.

Det klarar bara de bästa med äran i behåll. Art Directorn bakom Moldy Whopper visar med extrem precision och hantverksskicklighet att normbrytandet är viktigast.

Genom att visualisera det sköna i förfallet, genom att lyfta det vackra i det fula, får Max Hultberg oss att se och inte bara titta. Nu har hela världen förstått att det är precis så här kungen av burgare till slut måste exponeras.

Specialpris Guldskrift

Guldskriftsakademien 2021: Anna Qvennerstedt, Olle Langseth, John Schoolcraft, Anna Boberg, Lina Franzon, Ida Backman, Magnus Jakobsson, Fredric Thunholm, Petter Nylind

Vinnare
Bidragsnamn: Är du säker på ditt löseNord?
Uppdragsgivare: SSF Stöldskyddsföreningen
Tävlande byrå: Åkestam Holst Noa Copywriter: Simon Lublin
Motivering: I en tid då ängsligheten och fegheten firar dagliga triumfer och reklamköpare tänker mer på att vara till lags än på att väcka uppmärksamhet, vad väljer då årets vinnare att göra?

Jo, han rekommenderar sin uppdragsgivare att tapetsera riket med affischer där ordet KUKEN står skrivet med stora och tydliga bokstäver.

Utstuderad genialitet eller barnsligt effektsökeri? Både och, tycker Guldskriftsakademien.

För vad kan vara mer inspirerande 2021 än kommunikation som inte bara är smart och relevant, utan som dessutom vågar väcka lika mycket vrede som glädje?

Tack Simon Lublin för denna påminnelse om att allting fortfarande är möjligt.

Platinaägget

Utses av Platinakademien

Mottagare: Jacob Nelson

Mottagare: Stefania Malmsten

Kycklingstipendiet

Jury 2021: Björn Engström, Hanna Stenwall, Hugo Wallmo, Robert Aras, Roshanak Fatahian

Det märktes att Komm ansträngt sig för att skapa närhet i den digitala Guldäggsgalan 2021. Bland annat fick Kycklingstipendiaterna ta emot stipendiet i studion – Haisam Mohammed (t.h.) tar emot Kycklingstipendiet av Linda Nilsson, vd på Komm; styrelseordförande på Komm, Helena Westin överlämnar stipendiet till Neha Hirve och Hampus Elfström uppmärksammades av näringsminister Ibrahim Baylan. Bild: Skärmdump från livesändningen av galan.
Det märktes att Komm ansträngt sig för att skapa närhet i den digitala Guldäggsgalan 2021. Bland annat fick Kycklingstipendiaterna ta emot stipendiet i studion – Haisam Mohammed (t.h.) tar emot Kycklingstipendiet av Linda Nilsson, vd på Komm; styrelseordförande på Komm, Helena Westin överlämnar stipendiet till Neha Hirve och Hampus Elfström uppmärksammades av näringsminister Ibrahim Baylan. Bild: Skärmdump från livesändningen av galan.

Mottagare: Haisam Mohammed
Motivering: Du säger att du borde börjat tidigare, men vi är övertygade om att du har tusen år av kreativitet på en vanlig människas 9 liv.

Med din entreprenöriella ådra tvekar du inte att skapa kreativa världar som inte viker för någon eller något. Du väntar inte.

Och det är din mest slående egenskap, över alla superlativer som också hade beskrivit dig väl.

Vi ser fram emot att svepas med och häpnas av allt vad du kommer göra härnäst. För att fatta oss kort: du doftar succé. Stort grattis, årets kycklingstipendiat Haisam Mohammed!

Mottagare: Hampus Elfström
Motivering: Din fascination för livet i stort är slående. Utan rabalder eller omvägar förundras du och undersöker, i din egen takt som för oss går snabbt men säkert för dig tar tid.

Allt du lämnar efter dig är så självklart. Små brödspår av frågor paketerade till emotionella spektakel, som vi tar med oss och ställer oss själva, knaprande på vår kammare – fast var det inte just reklam vi såg?

Du tar dig an världen med en sån tilltro på din egen förmåga, när du ger dig ut i det okända och tar för dig. Var köper vi glasögon som dina?

Vi vill se mer av det du ser. Stort grattis, årets kycklingstipendiat – Hampus Elfström.

Mottagare: Neha Hirve
Motivering: Du krockar världar vi inte såg komma. Du blandar ett känslosamt formspråk med ett pusslande av fyrkantig logik utan att be om ursäkt.

Att nya format kan kännas så spännande, och hur lekfullt du tar oss med på en resa in i ditt alldeles egna universum.

Vad är ditt nästa steg? Vilket rum kommer du öppna dörren och bjuda in oss till härnäst?

Sluta aldrig utforska. Din trygghet inför din egen nyfikenhet lyser igenom, du både inspirerar och väcker förundran. Stort grattis, årets kycklingstipendiat Neha Hirve!

Du kan även se alla årets vinnare, och bilder Guldäggets sajt. Passa också på att kolla taggen #guldäggsgalan2021 på Instagram.

Artikeln uppdaterad 2021-05-20

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop