Han vann logotyp-tävlingen

TEXT 

Camilla Buch

PUBLICERAD 

2015-02-12

joakim_500_dc

I början av året utlyste vi på CAP&Design en tävling där vinnaren fick skapa logotypen för det kommande eventet Digital Crunch. Art directorn Joakim Sjögren tog hem vinsten, så vi tog ett snack med honom.

Berätta gärna lite om dig själv! Vad har du gjort tidigare, och vad tycker du mest om att göra i ditt arbete som art director?

Jag har pluggat design på Saint Martins i London, jobbat som AD på byråer i Köpenhamn och Malmö, och kör nu sedan september 2014 i egen regi. Tanken är att jag nu ska kunna vara mer selektiv och kunna jobba igenom projekten lite mer fokuserat. Göra bättre grejer helt enkelt, det är drivkraften. Sen kvittar det om det är reklam, design eller vad som helst.

data

Vad var det som lockade med tävlingen?

Jag vet inte, har svårt att hålla mig borta från loggor och gillar att leka med bokstäver och former. Tävlingen kändes som ett kul upplägg.

Kan du berätta lite om hur du tänkte när du skapade logotypen?

Eventet handlar om digitalt skapande vilket ofta går ut på att hålla sig innanför ramar och regler för att saker och ting ska funka. Men lika mycket om att kunna bryta ibland, för det ska bli intressant. Den kreativa processen som en labyrint. Därav det uppklippta, öppnade rutnätet.

skiss

Hade du andra idéer innan du landade i denna?

Att lyfta ut bokstäverna D och C kändes ganska givet. Jag testade olika versioner och försökte förenkla så mycket som möjligt. Tycker det var viktigare att den blev lite klurig än att den blev supertydlig.

Var det något du inspirerades av?

Lite gamla tv-spel där pixlarna är lite som legobitar. Och sen är jag en sucker för att skissa på millimeterpapper, där föds en del idéer.

Hur tänker du att logotypen ska kommunicera?

Det ska kännas som ett event där man får lov att utmana för att driva på utvecklingen, som ligger i framkant för digitala trender. Hellre lite uppkäftigt än data-trist.

id