Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Han vann logotyp-tävlingen

TEXT Camilla Buch
Annons

joakim_500_dc

I början av året utlyste vi på CAP&Design en tävling där vinnaren fick skapa logotypen för det kommande eventet Digital Crunch. Art directorn Joakim Sjögren tog hem vinsten, så vi tog ett snack med honom.

Berätta gärna lite om dig själv! Vad har du gjort tidigare, och vad tycker du mest om att göra i ditt arbete som art director?

Jag har pluggat design på Saint Martins i London, jobbat som AD på byråer i Köpenhamn och Malmö, och kör nu sedan september 2014 i egen regi. Tanken är att jag nu ska kunna vara mer selektiv och kunna jobba igenom projekten lite mer fokuserat. Göra bättre grejer helt enkelt, det är drivkraften. Sen kvittar det om det är reklam, design eller vad som helst.

data

Vad var det som lockade med tävlingen?

Jag vet inte, har svårt att hålla mig borta från loggor och gillar att leka med bokstäver och former. Tävlingen kändes som ett kul upplägg.

Kan du berätta lite om hur du tänkte när du skapade logotypen?

Eventet handlar om digitalt skapande vilket ofta går ut på att hålla sig innanför ramar och regler för att saker och ting ska funka. Men lika mycket om att kunna bryta ibland, för det ska bli intressant. Den kreativa processen som en labyrint. Därav det uppklippta, öppnade rutnätet.

skiss

Hade du andra idéer innan du landade i denna?

Att lyfta ut bokstäverna D och C kändes ganska givet. Jag testade olika versioner och försökte förenkla så mycket som möjligt. Tycker det var viktigare att den blev lite klurig än att den blev supertydlig.

Var det något du inspirerades av?

Lite gamla tv-spel där pixlarna är lite som legobitar. Och sen är jag en sucker för att skissa på millimeterpapper, där föds en del idéer.

Hur tänker du att logotypen ska kommunicera?

Det ska kännas som ett event där man får lov att utmana för att driva på utvecklingen, som ligger i framkant för digitala trender. Hellre lite uppkäftigt än data-trist.

id

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop