Hon kommer att prata om personalisering på webben – anmäl dig här om du vill se henne och de andra talarna på Inhousedagen.
Vem är du och vad gör du?
Jag heter Unn Swanström och är UX Designer på Netlight. Jag har blivit specialist på användarupplevelsen runt nyhetsläsning, då främst på Sveriges största sajter, kvällstidningarna. Är på uppdrag hos Expressen och har tidigare även varit på Aftonbladet.
Vad ska du prata om på eventet?
Att hjälpa sin användare hitta rätt innehåll på en omfattade sajt är inte det lättaste, speciellt inte om man har extremt mycket innehåll. Personalisering, det vill säga att anpassa innehållet så att varje användare får upp det som är relevant för dem, har seglat upp som en potentiell lösning. På Inhousedagen kommer jag dela med mig av vad en bör tänka på vid införandet av en personaliserad användarupplevelse. Konkreta guidelines för att inte gå i de vanligaste fällorna då du anpassar ditt interface eller sajtens innehåll för varje användare. Hur gör vi innehåll attraktivt? Och svaret är inte clickbait.
Varför är ämnet så viktigt?
Alla vill att deras sajt/app/plattform ska vara relevant för målgruppen, och personalisering erbjuder en möjlighet att skapa just förhöjd relevans. Vilket i sin tur leder till nöjdare användare och en förbättrad affär.
Vilka är trenderna inom användarupplevelser just nu?
Användarupplevelser har inte samma tydliga trender som tex grafisk design, då mänsklig förståelse är mer konstant än vår känsla för estetik. Men en tendens som är tydlig nu är införandet av logiska animationer, dvs animationer som hjälper förståelsen och pekar användaren i rätt riktning. Likaså sker en spännande utvecklingen inom growth engineering/hacking, där är det kopplingen mellan UX och tydliga affärsmässiga mål som är nyckelkomponenten.