Hey Lucy är en smältdegel av Asien

TEXT 

Camilla Buch

ÄNDRAD 

2017-06-02

 | 

PUBLICERAD 

2017-06-02
Restaurangkonceptet Hey Lucy är en ny satsning från Harrys, en av Sveriges största krogkedjor med restauranger på över 30 orter runt om i landet. Konceptets namn kommer, enligt konceptbyrån DQ, från den fiktiva Lucy som genom sina äventyrliga Asienresor samlat på sig recept, råvaror och upplevelser.

– Hey Lucy ska upplevas som en färgstark och mångsidig helhetsupplevelse för alla sinnen. Inredningen går i en äldre asiatisk stil med kontraster av nutida element och atmosfären är en blandning av extravagant och mysig, säger Oskar Dahlqvist, en av grundarna till DQ.

Hur mycket research måste göras för den här typen av projekt, som ska baseras på både historia och populärkultur?

– Det är mycket research. Man dundrar igenom dynastier, historiska händelser, fabler och klassiska asiatiska sagor. Sedan har man en uppsjö filmer, allt från allmänt beundrade Hongkong-rullar till moderna och omoderna animeverk. Jag har ett ganska djupt intresse inom tatuering vilket också mycket inspiration och formspråk härstammar ifrån. Jag jobbar med mycket klassiska tekniker, som att jobba med bladguld och måla inom tatuerar-läromästarnas regelverk så gott det går, säger Alex Ristori, DQ:s andra grundare.

Enligt honom är designen rustik, där kinesisk historia möter nutida popkultur.

– Det här blir en smältdegel av Asien. Jag har inspirerats mycket av 1600-talets Kina och Mingdynastin med mycket rustik men delikat lyxig inredning.

De båda grundarna hade länge velat göra ett lite mer flådigt och påkostat resturangkoncept, och det var mycket arbete som gick in i konceptet.

– När vi rekat vad världen har att erbjuda var vi redo att binda ihop sin egen gestaltning av inspirations-godispåsen. Man har tusen gamla och nya idéer som sedan bantas ner till en, i vårt fall, teatraliskt konstnärlig, men framför allt verklig, konceptbank. Mycket skissande, diskuterande och rödvinsförtärande blir det i krea-fasen. Sedan när allt är skissat, godkänt och redo så är det bara att måla, rita modeller, bladgulda, söka leverantörer etcetera. Det är fruktansvärt mycket jobb, blod svett och tårar, men det är det alltid värt när man plötsligt en dag står stolt med sitt nya barn färdigt för allmän beskådning, berättar Oskar Dahlqvist.

Hur är det att jobba med ett koncept både grafisk och i det fysiska rummet, när det kommer till inredning och liknande?

– För oss är grafisk profil, inredning, målerier och hemsidor färger ur samma palett. Vi ser ingen skillnad på att måla en tavla eller att inreda ett rum. Det är en tom kanvas som skall fyllas på bästa möjliga sätt, säger Alex Ristori.