Historiskt fokus på typsnittsaffisch

TEXT 

Camilla Buch

PUBLICERAD 

2017-06-01
Didot och Helvetica är huvudpersonerna i Sara Nielsen Maars tvådelade affisch-serie, där hon vill lyfta fram konstnärerna bakom typsnitten och dess historia. De två affischerna presenterar de två största typsnitts-klassificeringarna, serif och sans-serif, där de två typsnitten representerar respektive kategori.

– Från början hade jag tänkt göra en design för varje typsnittsfamilj, och låta ett klassiskt typsnitt representera sin kategori. Det visade sig dock svårt att, med de begränsningar jag satt för projektet, göra designmässigt snygga posters med till exempel skripter, mekaner och extremer, eftersom jag valt att sätta all text i varje poster med det valda typsnittet, säger Sara Nielsen Maars.

För projektet tog hon inspiration från gamla skolplanscher, detaljstudier och typsnittskisser från ritbordet.

– Därför ville jag visa upp en bokstav från typsnittet som jag tyckte bäst representerade stilen, i det klassiska rutnätet från skissblocket. Bokstaven R i Didot är i de eleganta rundningarna så typisk för dess form, och likaså är Helveticas raka och geometriska Z karakteristiskt.