Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Blogg
37969

Holla – ett seminarium om ungdomskultur

TEXT Sofie Nilsson

I förra veckan anordnade min praktikplats SuperHeroes, tillsammans med insight- och innovationsbyrån Crowd DNA, ett kvällsevent som handlade om ungdomar och reklam. Det som diskuterades under kvällen var saker som de senaste trenderna och kulturella sammanhangen i unga människors liv.

Annons

Målet var alltså att få nya insikter i hur relationen mellan ungdomar och reklam ser ut i dag. Lydia ifrån Crowd DNA presenterade deras research på ämnet och sedan körde Rogier och Niek (ifrån SuperHeroes) igång något som vi kallade för myth busting tillsammans med en panel bestående av sju ungdomar i åldrarna 15–21 år. Detta gick ut på att det ställdes frågor på en storbildsskärm som först publiken fick svara på genom att använda sina telefoner, och efter det följde en kort diskussion mellan panelen och publiken för att diskutera den specifika frågan.

Jag tycker att det här eventet var ett väldigt intressant och spännande format. Det är dessutom roligt och se att en reklambyrå tar initiativet till att arrangera ett sådant event. Att skapa en faktisk, och äkta, dialog är i min mening det bästa sättet för att lära känna en målgrupps vanor och beteende. Dialog är alltid A och O. Jag har dessutom alltid varit ett fan av situationer där människor kan diskutera med varandra för att utbyta åsikter och erfarenheter med varandra. Man skulle kunna säga att den här kvällen på något sätt skapade en bro mellan kunder, reklambyrå och ungdomarna.

Utifrån den här kvällen kom det alltså fram många nya insikter gällande bland annat ungdomars syn på YouTube-reklam, mobilanvändande, kändisar vs bloggare med mera. Besök gärna SuperHeroes blogg för att läsa mer om vad som kom fram under kvällen.

1 2 3

 

 

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop