Holla – ett seminarium om ungdomskultur

TEXT 

Mette Rosencrantz

PUBLICERAD 

2015-12-04
I förra veckan anordnade min praktikplats SuperHeroes, tillsammans med insight- och innovationsbyrån Crowd DNA, ett kvällsevent som handlade om ungdomar och reklam. Det som diskuterades under kvällen var saker som de senaste trenderna och kulturella sammanhangen i unga människors liv.

Målet var alltså att få nya insikter i hur relationen mellan ungdomar och reklam ser ut i dag. Lydia ifrån Crowd DNA presenterade deras research på ämnet och sedan körde Rogier och Niek (ifrån SuperHeroes) igång något som vi kallade för myth busting tillsammans med en panel bestående av sju ungdomar i åldrarna 15–21 år. Detta gick ut på att det ställdes frågor på en storbildsskärm som först publiken fick svara på genom att använda sina telefoner, och efter det följde en kort diskussion mellan panelen och publiken för att diskutera den specifika frågan.

Jag tycker att det här eventet var ett väldigt intressant och spännande format. Det är dessutom roligt och se att en reklambyrå tar initiativet till att arrangera ett sådant event. Att skapa en faktisk, och äkta, dialog är i min mening det bästa sättet för att lära känna en målgrupps vanor och beteende. Dialog är alltid A och O. Jag har dessutom alltid varit ett fan av situationer där människor kan diskutera med varandra för att utbyta åsikter och erfarenheter med varandra. Man skulle kunna säga att den här kvällen på något sätt skapade en bro mellan kunder, reklambyrå och ungdomarna.

Utifrån den här kvällen kom det alltså fram många nya insikter gällande bland annat ungdomars syn på YouTube-reklam, mobilanvändande, kändisar vs bloggare med mera. Besök gärna SuperHeroes blogg för att läsa mer om vad som kom fram under kvällen.

1 2 3