Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Hon är årets designköpare

TEXT Camilla Buch

I veckan utsågs Årets Designköpare 2019 av Sveriges Kommunikationsbyråer och dess Varumärkes- och Designkommitté.

Annons
Från vänster: Carole Lindmark, Jonatan Öhman, Emelie Friis. Foto: Anna Magnberg, Komm

Det är i tredje upplagan av hyllningen Årets Designköpare som Emelie Friis, Marknadsdirektör på Kronans Apotek, fick ta emot titeln.

— Jag känner både stolthet och glädje över detta pris. För oss på Kronans Apotek som har kunden och kundnyttan konstant fokus i alla led så är design och identitet en oerhört viktig del i det. Det är därför glädjande att detta lyfts fram och att vi dessutom belönas för det är otroligt smickrande. Jag vill tacka alla inblandade för det fantastiska arbete som vi tillsammans har åstadkommit och tack även till juryn och Komm, säger Emelie Friis.

Syftet med utmärkelsen är enligt Komm att rikta strålkastarna till beställaren och hur design har bidragit till affär och innovation. Motiveringen för Emelies vinst lyder:

”Med ett helt nytt grepp i sin kategori och ett uthålligt arbete i alla kanaler och verktyg har denna person förvandlat sterilt till omsorg. En sann manifestation av att design kan förflytta. Vi vill lyfta fram designköpare Emelie Friis på Kronans Apotek.”

— Att allt kommunicerar, oavsett om vi är medvetna om det eller ej, blir allra tydligast när det gäller just design. Design är allt det där sammantagna, helheten som gör att det ”känns” och går rätt in i hjärtat, eller snarare det limbiska systemet i hjärnan där besluten fattas blixtsnabbt. Att bli Årets Designköpare det är stort och viktigt, och en hörnsten i all kommunikation och i allt varumärkesbyggande, säger Helena Westin, ny ordförande för Komm och ledamot i styrelsen för Identity Works.

Övriga nominerade i Årets Designköpare 2019:
Designköpare: Jonatan Öhman, Kommunikationschef på Hembla
Designköpare: Carole Lindmark, Brand Director, och Paco Liebrand, Vice President Brand, på Vattenfall

Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop