Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Annons

selfies1pbetulvonpprisc2000

Illustration
28981

Hon målar av selfies på Instagram

TEXT Mette Rosencrantz

Illustratören Annika Bergström ville utmana sig själv med ett nytt projekt och startade ett Instagram-konto där hon ritade av okända människors selfies. Nu har hon lanserat hemsidan The Book of Selfies där man kan följa det pågående projektet. CAP&Design passade på att ställa några frågor till henne.

Hur kom du på idén till projektet?
– Det började som en ren teckningsövning. Jag hade precis knutit ihop säcken med ett tidigare teckningsprojekt och tänkte att jag skulle öva på att rita ansikten i väntan på nya idéer. Jag började att bildgoogla, men det var svårt att hitta intressanta ansikten. Det var mest fotomodeller med vita tänder i kontorsmiljö. Jag har alltid varit mer intresserad av det vackra i det verkliga, vardagliga eller trista. Jag insåg plötsligt att jag hade glömt bort Instagram, där det ju finns en outsinlig källa med bilder av verkliga människor mot verkliga bakgrunder, selfies dessutom!

– Det kändes som en rolig twist och plötsligt var det ett potentiellt nytt projekt. Jag sökte på #selfie och fick 230 miljoner träffar! Om jag gick ur appen så var det omöjligt att hitta tillbaka till samma bild, den hade redan dränkts i det enorma flödet. Genom att studera utvalda selfies i detalj och tolka dem på mitt sätt tänkte jag att jag kunde skruva ner hastigheten i flödet och bekräfta för personer att jag verkligen sett deras bilder. Förutom underhållningsvärdet tycker jag att många spännande frågor väcks när jag jobbar med det här. Om exponering, självbild, det sociala kontra det privata jaget, konst och upphovsrätt.

Vad har du fått för reaktioner från de du målat av?
– Jag har fått mestadels positiva reaktioner. De flesta blir glatt överraskade! Många tillhör ju en ung generation som är vana vid att exponera sig och nätverka på internet. Men det har också hänt att någon dragit öronen åt sig, en ansåg att hen inte alls hade delat något med mig (jag brukar skriva “thanks for sharing”). Jag tror inte att alla är medvetna om vad en hashtag gör, att en bild från ett privat konto blir offentlig när du hashtaggar den. Några har blivit överväldigade och har börjat mailbomba mig med andra bilder de vill att jag ska rita av, och några har blockat mig eller gjort sina konton privata strax efter publiceringen. Det är ett intressant experiment som både exponerar mig och andra, och känns läskigt och jobbigt ibland, men mest kul!

Vad har du för tips när man som kreatör tappar inspirationen?
– Det är lurigt det där med inspiration, den kan komma varsomhelst ifrån. Är man tecknare skulle jag säga att det funkar bäst att bara börja rita något. Det sitter i handen. Handen ritar något, ett streck, som väcker en tanke som får handen att rita något annat – och så är man igång. Jag får ofta idéer när jag är ute och gör något, då är det bra att skriva ner dem i mobilen. Då har man att ta av när idétorkan kommer. Skissbok funkar på samma sätt, men själv är jag dålig på att alltid ha en med mig. Ofta kan en lösryckt idé byggas ihop eller om till något som passar uppgiften man fått senare. Jag ser det också som att idéerna kan behöva ligga till sig, de ligger och marinerar och plötsligt är de klara att användas!

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop

Integritetsinställningscenter

Google Analytics

Used to distinguish users in google analytics.

_ga, _gid

User login

WordPress uses cookies, or tiny pieces of information stored on your computer, to verify who you are. There are cookies for logged in users and for commenters.

wordpress_logged_in_, wordpress_sec_, wordpress_test_cookie, wp-settings-5, wp-settings-time-5

Site setting

To store a the logged in user's username and a 128bit encrypted key. This information is required to allow a user to stay logged in to a web site without needing to submit their username and password for each page visited. Without this cookie, a user is unable to proceed to areas of the web site that require authenticated access.

PHPSESSID

GDPR Consent

GDPR – check for consent types.

gdpr[consent_types]