Identiteten för årets Grammis

TEXT 

Mette Rosencrantz

ÄNDRAD 

2022-05-20

 | 

PUBLICERAD 

2022-05-19
Ledorden för årets Grammis-form stavas mode och cirkus, som fått prägla färgval, former och typografi. Profilen har applicerats på allt från tryckt material, scenografi, rörlig grafik och kanalgrafik.
Bild: WDW / Grammis.

Ikväll hålls den 39:e upplagan av Grammisgalan. För tolfte året i rad är det byrån WDW på uppdrag av IFPI Sverige som står för den grafiska identiteten.

Jon Bergsman, Creative Director på WDW, berättar att briefen kring visualiseringen av Grammis och dess gala sett likadan ut varje år. Grunden handlar om att hylla och belöna svensk musik, med ett starkt visuellt uttryck i alla kontaktytor.

– Vi har en väldigt öppen kreativ process kring Grammis ihop med producent Ulrika Örn. Här började diskussionen kring vad en gala egentligen är och vilka beståndsdelar man har att jobba med. 

– Utifrån det gick vi sedan vidare för att se vilka andra världar där scenframträdande, koreografi och scenografi samverkar på ett effektfullt sätt, säger han.

Typsnittet Akzidenz Grotesk har använts i identiteten.
Bild: WDW / Grammis.

Något byrån fastnade för var cirkus-temat. När de sedan såg en visning från Dior kunde de se att vissa mönster från cirkusvärlden gick igen där, och valde att bygga vidare på det spåret.

– De grafiska elementen och mönster är lånade från klassisk cirkusdekor men ställda i nya färgkombinationer. Det rörliga materialet utgår ifrån kragar och draperingar som både kan ses i cirkus- och modevärlden.

– För att gestalta årets tema, så har vi jobbat med en krock av typografi, där det mer dekorativa fått representera cirkus och Berthold Akzidenz Grotesk ge en blinkning till modevärlden, avslutar Jon Bergsman.

Arbetsgrupp:

Fanny Axelsson Projektledare

Jon Bergsman, CD

Linnea Lundqvist, Formgivare

Joakim Wijk, Motion Graphic

Teamet på WDW.
Foto: WDW.
Bild: WDW / Grammis.
Bild: WDW / Grammis.