Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Annons

Ines Alpha – smink i 3D

TEXT Michael Dee

När den franske art directorn Ines Alpha började arbeta med 3D-mjukvara var det mest som en lek. Men det dröjde inte länge innan den övergick i total besatthet. Hon har sedan dess skapat en helt egen värld där smink och märkliga former rör sig över modellernas ansikten. Bilder och filmer som har gjort henne till ett kultfenomen på Instagram.

Vi lever alltmer i en illusion, anser Ines Alpha, en värld där folk med olika filter förskönar sig på sociala medier, med Photoshop, med allt mer avancerade sminkningsmetoder, och plastikkirurgi.

— Mina projekt är en sorts kommentar till allt detta, där jag drar alltihop till sin spets, genom att fantisera kring vad det skulle innebära att ha fullständig estetisk frihet att kunna förvandla sitt utseende. Jag vill nämligen flytta på gränserna till vad som anses vara skönhet. Projekten är en kombination av det som sysselsätter mig mest i tankarna, det vill säga smink och 3D.

Och nog flyttar Ines på gränserna. I filmerna och bilderna förvandlas ansikten till masker. Modeller förses med ögon på kinderna. Underliga klumpar vandrar över ansiktena. Små blommor spirar ut ur kinderna och sträcker ut sina blad. 3D-projekten om smink är än så länge personliga. Till vardags jobbar Ines som art director inom reklam-, mode- och livsstilssektorerna och bland klienterna finns Fendi, Maison Martin Margiela, Nocibé och Pieper-Heidsieck.

Ines är född och uppvuxen i Paris. Jag frågar henne om hennes karriärval.

— Det beror mycket på mina föräldrar. De är modedesigners båda två och som barn fick jag följa med till jobbet ibland och gå på olika evenemang. På så sätt fick jag väldigt tidigt en inblick i deras arbetsliv. De tog också med mig på utställningar, till butiker, vintagebutiker och det fanns alltid mängder coola tidningar hemma. I-D, The Face, Wallpaper och japanska tidningar som Fruits och An-An. Det ledde till att jag studerade grafisk design, webbdesign och sedan mode och design management på l’Institute de la Mode i Paris.

Ines berättar om sin egen relation till smink, att hon som tonåring jag mest av allt ville smälta in i mängden.

— Det är nog ganska typiskt för den åldern. Jag använde smink för att dölja märken och skavanker, plus mascara och läppglans. Men det kändes liksom alltid fel, att det sättet att använda smink inte riktigt var mig. Det var först i 20-årsåldern som det roliga började. Att något släppte psykologiskt. Jag fick en känsla av frihet att kunna göra vad jag ville, med färger och glitter och jag fick en hel del inspiration av kreativa människor på sociala medier. Jag är en ganska excentrisk tjej med franska mått mätt. Fransmän är väldigt snabba att döma ut folk som ser annorlunda ut.

Så hur kom hon in på att kombinera smink och 3D?

— Jag hade etablerat min karriär som art director och i likhet med många andra i branschen började jag att undersöka 3D. I mitt fall handlade det mest om ett experiment och jag utförde några stilleben till ett kosmetikaföretag. Det var som att en ny värld öppnade sig för mig. Men jag insåg också att jag var tvungen att skaffa mig mycket mer kunskap för att kunna skapa det jag ville. Jag tittade på mängder av instruktionsfilmer på webben för jag visste instinktivt vilka kunskaper jag behövde inhämta. Hur jag skulle få saker att rinna och röra sig, skapa klumpar ur intet, för att på så sätt skapa en helt ny sorts sminkningar. Mitt första riktigt genomarbetade 3D-projekt var ett AR-klipp, Baby F-16, utfört i samarbete med musikern Panteros666. Vi har fortsatt att samarbeta och det sista projektet är en sorts experimentell resevlogg som vi döpt till Meteociel, där vi föreställde oss ett möte med ett digitalt husdjur. Gradvis har jag sugits allt mer in i 3D-världen.

När jag ser bilderna och filmerna kommer jag ibland att tänka på de avancerade sminkningar, dock inte rörliga, som dök upp på 1970- och 1980-talen. Som Pierre La Roche som målade en blixt på David Bowies ansikte på omslaget till albumet Aladdin Sane (1973) och de sminkningar som Richard Shara utförde åt Bowie och Steve Strange – tårar, landskap, kubistiska former.

— För min del kom den tidiga inspirationen främst från anime och manga. Fransk konst och stil är väldigt rigorös och vad jag älskar med den japanska visuella kulturen är dess poetiska, övernaturliga karaktär där det inte finns några gränser. Men jag blev också inspirerad av make-up artister, inte minst Hungry och Salvia som nästan fick huvudet att explodera på mig.

Ines använder mjukvaran Cinema 4D när hon arbetar med 3D.

— Det är den klart lättaste mjukvaran att arbeta med. I början använde jag mig av existerande fotografier tagna av fotografer jag beundrar och som jag sedan 3D-sminkade. Snart började jag dock ta bilder och videofilmer av mig själv. När jag kände att jag behärskade teknikerna frågade jag vänner och konstnärer om de ville samarbeta med mig. För mig är det väldigt viktigt att känna en konstnärlig koppling med de jag arbetar med, antingen jag känner dem personligen eller fått kontakt via sociala medier. Ibland filmar jag dem i min studio. Om de bor långt bort eller i ett annat land så skickar jag tekniska instruktioner så att de kan utföra filmningen själva. Allt 3D-arbete utför jag sedan själv i efterproduktionen och det arbetet kan ibland bli nästan ändlöst.

Hur går samarbetena till estetiskt och idémässigt?

— Det är viktigt för mig att få en riktig känsla av personen, gå igenom deras egna projekt, studera deras ansikten, hur de klär sig och jag försöker att anpassa mig så mycket som möjligt till deras personligheter. En del vill diskutera hur deras egna sätt att sminka sig kan kombineras med mina 3D-manipuleringar. Som tur är har jag hittills alltid fått de medverkandes fulla förtroende och konstnärlig frihet.

I kommentarerna på de sociala medierna önskar många att de kunde förvandla och sminka sig som Ines gjort i sina projekt.

— Jag utvecklade faktiskt en sådan app i samarbete med Studio DKTV, till ett endagsevent för Nike. Den var dock inte tänkt att kunna laddas ner men jag har utvecklat ett antal filter för Snapchat och kommer att lansera fler i framtiden.

Det kommer ny teknologi hela tiden. Mjukvara uppdateras, blir mer användarvänlig och nya funktioner läggs till. Jag frågar Ines om det är något särskilt hon ser fram emot?

— Ja, framför allt hologram. Det skulle vara fullkomligt fantastiskt att kunna skapa hologramsminkningar att kunna bära till vardags. Att kunna ta på dem, förvandla dem och få dem att försvinna med ett klick! Utöver det är jag väldigt nyfiken på artificiell intelligens och robotar. Jag hoppas att jag under min livstid kommer få uppleva att androider blev en del av vår tillvaro. Det skulle vara trevligt att ha en android som kompis!

3D-sminkningarna har som sagt fått mycket uppmärksamhet. Har de lett till kommersiella uppdrag också?

— Jag har hittills betraktat dem som personliga konstprojekt men intressant nog har de lett till att jag blir kontaktad av brands som vill jobba med mig även om det inte alltid handlar om 3D. Det är nyttigt att visa upp egna projekt för det visar att man har idéer och kreativitet.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Prenumerera
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Prenumerera
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Prenumerera
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Prenumerera
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Prenumerera
magimage
magimage
2018
No1

Passionsfyllt foundry | Typografiska omslag | Jämställt inom typografin | Historisk inspiration | Rörlig typografi | Att nå ut med snitten | Webbverktygen för typo | Byråer efter koncept

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No5

Framtiden för reklam | Inkludering för tillväxt | Formgivarens roll i en globaliserad värld | Norm Form | Aardman Studios | Färg på rätt sätt | En kräsen generation

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No4

Klarnas nya form | Från A till Zlatan | Vikten av design hos Sveriges digitala jättar | Curious ställer frågan först | Starka identiteter för stora varumärken | Converse tar steget fram med blicken bakåt | Nordiskt fokus på flygplansmat

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No3

Psykedelisk design | Koncept för krögare | Gedigna kreatörer | Identitet med stil | Matigt fotografi | Alectas historia | Läskig analys

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No2

VR till folket | Karaktärsdesign | Robert Sundelin | Johanna Hanno | En byrå över gränser | Framtidens filmstudio | Wacoms nya plattor | Juventus rebrand

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No1

Fantastiska världar – Alexander Jansson & Mina Lima | Jakob Trollbäck | Rysk revolution | Magasindesign | Ny form för public service |

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No4

Starta egen byrå? – Möjligheterna, utmaningarna och fallgroparna | SJ byter spår | På besök hos Bold | Få effekt utomhus | Typsnittens psykologi | Pionjärer inom VR | Pinterests planer

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No3

Tonsäkra omslag – från vinyl till ikon | I huvudet på Jesper Waldersten | En bråkig 40-åring | Där data dominerar | Stjärnskottet Rachel Gogel

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No2

Att formge bortom skärmen | Jonathan Barnbrook | Sätt översättningarna | Så funkar Adobe XD | Aktuellt | Portfolio

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No1

Design <3 kod I Färglära från Way Out West I Hon formar nyheterna I Så arbetar du med virtuell verklighet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No8

Henrik Nygren | Formgivarpanelen trendspanar | Appar utan kod | Årets stora formhändelser

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No7

Tema: Typografi | Tobias Frere-Jones | En eklektisk typ | Slitstark form | Från Lady Gaga till Hamilton

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No6

Tema: Karriär | Framtidens kompetens | Björn Kusoffsky | Maxa frilansverksamheten | Nyheterna i Adobe Creative Cloud

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No5

Tema: Hantverk | En responsiv pionjär | Lotta Kühlhorn | Färgglad ölform | Guide: Kalligrafi

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No4

Tema: Grafisk identitet | Tre identiteter | Acne Advertising | Alla finalister i #omSLAGET | Emojins intåg

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No3

Bärbar design | Filmisk form | Jane Bark | Högupplösta skärmar | Uppe i molnet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No2

Wyatt Mitchell | Grafitti i storformat | Iskalla typer | Ett tungt frågetecken | Guide: Välj rätt papper

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No1

Bildens kraft | Microsofts designchef om framtiden | Lasse Skarbövik | Spel som gör skillnad | Guide: Nyheterna i Camera Raw

Prenumerera