Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Miljötänkande utmanas genom Better Planet Packaging Design Challenge

TEXT Mina Stierna
Annons

Nu uppmanar Smurfit Kappa innovatörer världen runt att bidra i utvecklingen av framtidens hållbara förpackningslösningar. Det ledande förpackningsföretaget lanserar därför en ny tävling, som en del i sin strävan att lösa en av förpackningsindustrins största utmaningar – att minska den dagliga mängden ej återvinningsbart avfall.

Enligt beräkningar står förpackningsindustrin för upp emot 40% av den totala plastförbrukningen i Europa.[1]

Arco Berkenbosch, VP of Innovation and Development, kommenterar:

“Förpackningsdesign spelar en avgörande roll i att minska mängden vardagsavfall samt i att skapa en mer hållbar framtid. Vår Better Planet Packaging Design Challenge har som mål att inspirera designers att arbeta fram lösningar på konkreta problem inom hållbar förpackningsdesign. Vi ser fram emot bidragen och att få utse de vinnande innovationerna i Better Planet Packaging Design Challenge.”

Per Frederiksen, VD Smurfit Kappa Sverige: ”Vi i Norden har länge varit långt framme i vårt arbete kring hållbara förpackningar och återvinning. Med detta initiativ tar vi ytterligare ett stort steg i rätt riktning, tillsammans med resten av koncernen.”

Smurfit Kappa utmanar både designers, ingenjörer, uppfinnare och kreatörer, såväl internt som externt, att skapa nya innovativa förpackningar. Tävlingen består av att lösa två olika utmaningar:

1. Utveckla ett alternativ som kan ersätta den plastfilm som viras runt pallar, för att ge stabilitet och skydd vid transport och förvaring

2. Utveckla en pappersbaserad e-handelsförpackning med tempererat skydd för choklad (eller andra temperaturkänsliga produkter)

Tävlingen är öppen till och med fredagen den 29 mars 2019 för alla som känner sig manade att försöka finna en lösning på antingen en eller båda designutmaningarna. Vinnaren av respektive utmaning belönas med ett pris på 8000 euro och de vinnande bidragen kommer att ställas ut på Smurfit Kappas Innovation Event i maj 2019.

2019 blir det inledande året för Better Planet Packaging Design Challenge. Tävlingen är en viktig del av Smurfit Kappas initiativ Better Planet Packaging, som sedan lanseringen i september 2018 står i centrum av Smurfit Kappas företagsstrategi och syftar till att skapa genombrott och förnyelse av förpackningar för en mer hållbar framtid.

För mer information om tävlingen samt anmälan: https://www.smurfitkappa.com/designchallenge

Annons
Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop