Intellecta vinnare i Graphis Annual Reports

TEXT 

Mette Rosencrantz

PUBLICERAD 

2017-02-09
Intellecta vann Platinum Award, som är den högsta utmärkelsen, i den internationella tävlingen Graphis Annual Reports 2014–16.

[fakta id=”42481″]Intellectas årsredovisning har sex olika omslag med sex olika puppor, steget mellan två livsformer. Temat för årsredovisningen, som är tryckt i matt lack på de glansiga ytorna, är Metamorphos. Morp-delen av ordet är en förkortning av företagets värderingar: mod, omtanke, resultat, passion. 

— Med tanke på att det var den sista årsredovisningen jag gjorde på Intellecta känns det extra roligt att den fått så stor uppmärksamhet, både här i Sverige och internationellt. Den blev något av en dörröppnare i London där jag jobbade 2014–2015, säger Anders Schmidt, creative director på Intellecta.

I beskrivningen av årsredovisningen står det bland annat:

”Mixen av obestruket och glansigt papper, de mindre storlekarna på bildarken och det generösa formatet ger redovisningen en klassisk men samtidigt exklusiv och modern känsla.”

Efter några år i New York och London är Anders Schmidt tillbaka i Stockholm och jobbar i egna studion Uniform Branding & Design, med egna kunder och via andra byråer.
– Det har varit jättespännande att jobba utomlands men för mig är Stockholm är alltid ”hemma”. Jag gillar friheten i att jobba för mig själv, och kunderna verkar uppskatta att jobba närmare sin byrå, men ibland saknar jag att vara en del av ett större sammanhang.