Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Invision lanserar Studio för att integrera designprocessen

TEXT Camilla Buch

Prototypingjätten Invision vill integrera hela designprocessen i sin kollaborativa miljö med det nya verktyget Studio.

Annons

När Invision grundades för sex år sedan var målet att hitta ett sätt att skapa kollaborativa digitala produkter, från inledning till utförande. I dag är de ett företag utan kontor, med 500 anställda runt om i världen och med kunder som Spotify, Netflix, Dropbox och Twitter som använder deras produkter. I slutet på 2017 berättade Invision om deras kommande verktyg, Studio, som nu gått igenom månader av testning och kommer att lanseras i juli.

– I dag är varje företag ett digitalt produktdesignföretag, oavsett om de vill vara det eller inte. De kommer att behöva skapa en app eller en webbplats någon gång. Vi gör det möjligt för företag att skapa bra digitala upplevelser, säger Ryan Burke, försäljningschef på Invision.

Ryan berättar att vad många av dessa jätteföretag har lärt sig är att produktstrategi är lika med affärsstrategi. Design är genomgripande över alla deras kunders organisationer – de förstår vikten av kundupplevelsen.

– Design kan göra skillnaden mellan en lyckad eller misslyckad bransch, säger Ryan. Att vara designcentrerad är vad som för företag framåt.

Invision arbetar med några av de största företagen runt om i världen för att förbättra deras designprocess och göra företagen designcentrerade. Poängen med Invision är att de för ihop olika delar av organisationen för att skapa en bättre digital produkt. Från idé till marknadsföring till wireframing till att faktiskt skapa produkten. Från arbetsflödeshantering till utvecklarens händer. Allt det kan ske inom Invisions ekosystem.

– Vi vill inte störa ett företags nuvarande process om det fungerar för dem, men att använda Invision som en enhetlig plattform leder till effektivitet. Därför skapade vi Studio.

Studio, Invisions senaste produkt som lanseras i juli, är ett skärmdesignverktyg integrerat i Invisions plattform. Med Studio kan företag utforma sina digitala produkter inom den gemensamma designmiljön – utan att behöva förlita sig på flerpunktslösningar. Detta ska leda till snabb, kollaborativ prototypning inom en sömlös plattform, enligt Ryan. Studio-plattformen inkluderar en app-affär, ett resursbibliotek, och ett öppet API. Invision har också arbetat med Atlassian, Salesforce, Getty images, Usertesting, Google material design, och Dribbble för att skapa sömlös integrering.

– Vi vill skapa produkter som gör det möjligt för kreatörer bli bättre på sina hantverk, men som också lyfter rollen som design har. Vi vill bidra med någonting till designsamhället och utbilda världens företag om hur man kan utnyttja design för att skapa bättre kundupplevelser. Vi har uppenbarligen en plattform som kan hjälpa att öka värdet på en produkt, men för oss handlar det om mer än det – det handlar om att demokratisera design genomgripande i dessa organisationer och ge något till det bredare samhället bortom produkten, avslutar Ryan Burke.

Ryan Burke, försäljningschef på Invision
Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Prenumerera
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Prenumerera
magimage
magimage
2018
No1

Passionsfyllt foundry | Typografiska omslag | Jämställt inom typografin | Historisk inspiration | Rörlig typografi | Att nå ut med snitten | Webbverktygen för typo | Byråer efter koncept

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No5

Framtiden för reklam | Inkludering för tillväxt | Formgivarens roll i en globaliserad värld | Norm Form | Aardman Studios | Färg på rätt sätt | En kräsen generation

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No4

Klarnas nya form | Från A till Zlatan | Vikten av design hos Sveriges digitala jättar | Curious ställer frågan först | Starka identiteter för stora varumärken | Converse tar steget fram med blicken bakåt | Nordiskt fokus på flygplansmat

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No3

Psykedelisk design | Koncept för krögare | Gedigna kreatörer | Identitet med stil | Matigt fotografi | Alectas historia | Läskig analys

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No2

VR till folket | Karaktärsdesign | Robert Sundelin | Johanna Hanno | En byrå över gränser | Framtidens filmstudio | Wacoms nya plattor | Juventus rebrand

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No1

Fantastiska världar – Alexander Jansson & Mina Lima | Jakob Trollbäck | Rysk revolution | Magasindesign | Ny form för public service |

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No4

Starta egen byrå? – Möjligheterna, utmaningarna och fallgroparna | SJ byter spår | På besök hos Bold | Få effekt utomhus | Typsnittens psykologi | Pionjärer inom VR | Pinterests planer

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No3

Tonsäkra omslag – från vinyl till ikon | I huvudet på Jesper Waldersten | En bråkig 40-åring | Där data dominerar | Stjärnskottet Rachel Gogel

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No2

Att formge bortom skärmen | Jonathan Barnbrook | Sätt översättningarna | Så funkar Adobe XD | Aktuellt | Portfolio

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No1

Design <3 kod I Färglära från Way Out West I Hon formar nyheterna I Så arbetar du med virtuell verklighet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No8

Henrik Nygren | Formgivarpanelen trendspanar | Appar utan kod | Årets stora formhändelser

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No7

Tema: Typografi | Tobias Frere-Jones | En eklektisk typ | Slitstark form | Från Lady Gaga till Hamilton

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No6

Tema: Karriär | Framtidens kompetens | Björn Kusoffsky | Maxa frilansverksamheten | Nyheterna i Adobe Creative Cloud

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No5

Tema: Hantverk | En responsiv pionjär | Lotta Kühlhorn | Färgglad ölform | Guide: Kalligrafi

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No4

Tema: Grafisk identitet | Tre identiteter | Acne Advertising | Alla finalister i #omSLAGET | Emojins intåg

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No3

Bärbar design | Filmisk form | Jane Bark | Högupplösta skärmar | Uppe i molnet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No2

Wyatt Mitchell | Grafitti i storformat | Iskalla typer | Ett tungt frågetecken | Guide: Välj rätt papper

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No1

Bildens kraft | Microsofts designchef om framtiden | Lasse Skarbövik | Spel som gör skillnad | Guide: Nyheterna i Camera Raw

Prenumerera