Invision lanserar Studio för att integrera designprocessen

TEXT 

Camilla Buch

PUBLICERAD 

2018-05-31
Prototypingjätten Invision vill integrera hela designprocessen i sin kollaborativa miljö med det nya verktyget Studio.

När Invision grundades för sex år sedan var målet att hitta ett sätt att skapa kollaborativa digitala produkter, från inledning till utförande. I dag är de ett företag utan kontor, med 500 anställda runt om i världen och med kunder som Spotify, Netflix, Dropbox och Twitter som använder deras produkter. I slutet på 2017 berättade Invision om deras kommande verktyg, Studio, som nu gått igenom månader av testning och kommer att lanseras i juli.

– I dag är varje företag ett digitalt produktdesignföretag, oavsett om de vill vara det eller inte. De kommer att behöva skapa en app eller en webbplats någon gång. Vi gör det möjligt för företag att skapa bra digitala upplevelser, säger Ryan Burke, försäljningschef på Invision.

Ryan berättar att vad många av dessa jätteföretag har lärt sig är att produktstrategi är lika med affärsstrategi. Design är genomgripande över alla deras kunders organisationer – de förstår vikten av kundupplevelsen.

– Design kan göra skillnaden mellan en lyckad eller misslyckad bransch, säger Ryan. Att vara designcentrerad är vad som för företag framåt.

Invision arbetar med några av de största företagen runt om i världen för att förbättra deras designprocess och göra företagen designcentrerade. Poängen med Invision är att de för ihop olika delar av organisationen för att skapa en bättre digital produkt. Från idé till marknadsföring till wireframing till att faktiskt skapa produkten. Från arbetsflödeshantering till utvecklarens händer. Allt det kan ske inom Invisions ekosystem.

– Vi vill inte störa ett företags nuvarande process om det fungerar för dem, men att använda Invision som en enhetlig plattform leder till effektivitet. Därför skapade vi Studio.

Studio, Invisions senaste produkt som lanseras i juli, är ett skärmdesignverktyg integrerat i Invisions plattform. Med Studio kan företag utforma sina digitala produkter inom den gemensamma designmiljön – utan att behöva förlita sig på flerpunktslösningar. Detta ska leda till snabb, kollaborativ prototypning inom en sömlös plattform, enligt Ryan. Studio-plattformen inkluderar en app-affär, ett resursbibliotek, och ett öppet API. Invision har också arbetat med Atlassian, Salesforce, Getty images, Usertesting, Google material design, och Dribbble för att skapa sömlös integrering.

– Vi vill skapa produkter som gör det möjligt för kreatörer bli bättre på sina hantverk, men som också lyfter rollen som design har. Vi vill bidra med någonting till designsamhället och utbilda världens företag om hur man kan utnyttja design för att skapa bättre kundupplevelser. Vi har uppenbarligen en plattform som kan hjälpa att öka värdet på en produkt, men för oss handlar det om mer än det – det handlar om att demokratisera design genomgripande i dessa organisationer och ge något till det bredare samhället bortom produkten, avslutar Ryan Burke.

Ryan Burke, försäljningschef på Invision