Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Invision lanserar Studio för att integrera designprocessen

TEXT Camilla Buch
ÄNDRAD 2018-06-07 | PUBLICERAD 2018-05-31

Prototypingjätten Invision vill integrera hela designprocessen i sin kollaborativa miljö med det nya verktyget Studio.

Annons

När Invision grundades för sex år sedan var målet att hitta ett sätt att skapa kollaborativa digitala produkter, från inledning till utförande. I dag är de ett företag utan kontor, med 500 anställda runt om i världen och med kunder som Spotify, Netflix, Dropbox och Twitter som använder deras produkter. I slutet på 2017 berättade Invision om deras kommande verktyg, Studio, som nu gått igenom månader av testning och kommer att lanseras i juli.

– I dag är varje företag ett digitalt produktdesignföretag, oavsett om de vill vara det eller inte. De kommer att behöva skapa en app eller en webbplats någon gång. Vi gör det möjligt för företag att skapa bra digitala upplevelser, säger Ryan Burke, försäljningschef på Invision.

Ryan berättar att vad många av dessa jätteföretag har lärt sig är att produktstrategi är lika med affärsstrategi. Design är genomgripande över alla deras kunders organisationer – de förstår vikten av kundupplevelsen.

– Design kan göra skillnaden mellan en lyckad eller misslyckad bransch, säger Ryan. Att vara designcentrerad är vad som för företag framåt.

Invision arbetar med några av de största företagen runt om i världen för att förbättra deras designprocess och göra företagen designcentrerade. Poängen med Invision är att de för ihop olika delar av organisationen för att skapa en bättre digital produkt. Från idé till marknadsföring till wireframing till att faktiskt skapa produkten. Från arbetsflödeshantering till utvecklarens händer. Allt det kan ske inom Invisions ekosystem.

– Vi vill inte störa ett företags nuvarande process om det fungerar för dem, men att använda Invision som en enhetlig plattform leder till effektivitet. Därför skapade vi Studio.

Studio, Invisions senaste produkt som lanseras i juli, är ett skärmdesignverktyg integrerat i Invisions plattform. Med Studio kan företag utforma sina digitala produkter inom den gemensamma designmiljön – utan att behöva förlita sig på flerpunktslösningar. Detta ska leda till snabb, kollaborativ prototypning inom en sömlös plattform, enligt Ryan. Studio-plattformen inkluderar en app-affär, ett resursbibliotek, och ett öppet API. Invision har också arbetat med Atlassian, Salesforce, Getty images, Usertesting, Google material design, och Dribbble för att skapa sömlös integrering.

– Vi vill skapa produkter som gör det möjligt för kreatörer bli bättre på sina hantverk, men som också lyfter rollen som design har. Vi vill bidra med någonting till designsamhället och utbilda världens företag om hur man kan utnyttja design för att skapa bättre kundupplevelser. Vi har uppenbarligen en plattform som kan hjälpa att öka värdet på en produkt, men för oss handlar det om mer än det – det handlar om att demokratisera design genomgripande i dessa organisationer och ge något till det bredare samhället bortom produkten, avslutar Ryan Burke.

Ryan Burke, försäljningschef på Invision
Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop