Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

”Jag var inte säker förrän jag hörde det”

TEXT Camilla Buch
ÄNDRAD 2016-04-21 | PUBLICERAD 2016-04-21

Familjen Pangea tog hem årets guldägg i identitetsdesign, för jobbet de gjort med SL:s nya visuella identitet. Vi pratade lite med Kent Nyberg som var formansvarig creative director för projektet.

Annons

Familjenpangea1

 

Standardfrågan – hur känns det?
– Kul! Vi är glada, såklart.

Hur firade ni?
– Inte så vilt. Vi drack champagne och var glada, men vi flippade inte loss, det är ju vardag trots allt. Det fanns ett skandinaviskt ansvar över det. Men vi har en väldigt glad kund, vilket är jätteroligt.

Trodde ni att ni skulle vinna?
– Det är en svår fråga. Jag har ju vunnit några gånger, och man skulle ju kunna vara ungdomligt kaxig i ett sådant läge och säga att det är klart. Men jag är luttrad, jag vet att man kan åka ut med badvattnet. Så nej, jag var inte säker förrän jag hörde det.

Hade ni blivit nöjda med ett silverägg?
– Nej. Jag hade inte blivit det. Man kan ju säga att det är tråkig design på ett sätt, det är inte flashigt eller ett lyxvarumärke, men det är ett seriöst varumärke, och det kan ju vara trevligt att ge det en lite trevligare skrud. Tittar vi utomlands så är detta en viktig typ av design, och det är roligt att vi är mitt i den här processen nu. Det kommer ta tid, det är en stor koloss att styra, men det är också någonting som bara sker en gång per generation.

Hur var kunden att arbeta med?
– Öppen. De är en toppenkund verkligen, vi behöver inte hårdsälja våra idéer utan det är ett väldigt kul samarbete.

Varför tror du att ni vann?
– Det ser väl ganska okej ut. Ligger det rätt i tiden kanske? Jag vet inte. Staden behöver något. Jag tycker att motiveringen var väldigt välskriven och fin, de har hajat grejen. Förstått problematiken och vad den här designen kan betyda.

Vilka tippade ni på?
– Jag var lite rädd för Zlatan-effekten, men de vann ju i PR så det gjorde mig lite lugnare. Stockholm Design Lab hade ett bra bidrag, det hade Kurppa Hosk också. Men han var ju ordförande, så det hade väl kunnat bli problematiskt. Bas jobb med Systembolaget var också fint. Jag kunde lätt se att någon av de tre tog hem det. Alltid läskigt att stå mot starka bidrag. Det har ju hänt förut, att grejer man trott på stenhårt bara får diplom.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop