Det är inte första gången Famous Last Words står för Le Nationals utseende. Förra året åkte byrån till Frankrike för inspo till 2023-flaskan, och året innan var de i Johan Daniel Grönstedts hemstad Leksand.
Dragspelsliknande konstruktion
Men för 20-årsjubileet tittade man istället på starten av dryckesimperiet. År 1846 tappade Johan Daniel Grönstedt upp sin första flaska cognac under eget namn i Gamla stan i Stockholm. I samma hus både bodde och drev han restaurangen Stiernan. Då huset har en så stark förankring i företagets historia föll det sig naturligt att låta platsen där allting började få pryda jubileumsförpackningens framsida.
– Det var en självklarhet att huset skulle få ta plats och kännas som Österlånggatans mittpunkt. Lådans fyra sidor tillät oss att dela upp bilden i fyra ”egna” delar samtidigt som den sömlösa illustrationen skapar en evighetskänsla när man snurrar på den. Lådkonstruktionen har en dragspelsliknande öppning vilket gjorde att vi kunde porträttera vad som händer på utsidan av huset såväl som insidan, säger Jakob Jerremalm, designer på Famous Last Words.
Hommage till Gamla stan
När man öppnar upp förpackningen brer ett sobert och myllrande Gamla stan ut sig framför ögonen. Någon glider förbi på en höghjuling medans någon annan fiskar genom fönstret. I horisonten kan man skymta kajen där cognacen togs emot från ett fjärran land, med vägen till dess lagring och sedan buteljering.
Vänder man på förpackningen möts man istället av husets insida, med restaurangen Stiernan på markplan och lägenheten där Johan Daniel Grönstedt bodde tillsammans med sin fru och dotter på våningen över. Det är just alla små detaljer som går ihop och utgör helheten som byrån velat uppnå med förpackningen.
Läs också: Vegansk bacon ska locka köttälskare
– Vi ville ta fram en förpackning som köparen skulle kunna titta på länge och upptäcka detaljer i, lite som en barnbok. Inspirationen är hämtad, utan jämförelse, från legender så som Jan Lööf och Martin Handford, säger Jakob.
Den stora utmaningen låg i att landa i en stil som för tankarna till barnböcker men samtidigt passa på en produkt för vuxna.
– Det är ju alkohol vi förpackar så det fick inte bli för barnsligt. Därav valde vi att jobba med en dovare färgpalett och hitta balansen mellan vass arkitektur och liv, avslutar han.
Alla bilder: FLW/Grönstedt.