Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Känslostyrd tunnelbanekonst

TEXT Camilla Buch

Den 7 mars startade Clear Channels konstprojekt i Stockholms tunnelbana som baseras på invånarnas känslor.

Annons

Utställningen, som fortsätter till 24 mars, går under namnet The Emotional Art Gallery. Clear Channel har låtit internationella digitala konstnärer skapa sex originalverk som ska uttrycka och förstärka en av sex positiva känslor: trygg, glad, lugn, kärleksfull, fridfull och energifylld. Var och en av dessa är motsatsen till en negativ känsla, vilka kommer att plockas upp av en nyutvecklad algoritm som analyserar stadens rådande känsloläge och utifrån det väljer vilket konstverk som visas. Verken kommer att visas på de digitala skärmar som finns genomgående i Stockholms tunnelbana.

– Med över 250 uppkopplade skärmar är tunnelbanan en oslagbar miljö för att nå ut till människor. Samtidigt är det en intensiv plats där vi vill försöka skapa fler positiva upplevelser. Eftersom vi når en miljon människor varje dag har vi en unik möjlighet att använda vår teknik och infrastruktur för att testa nya sätt att interagera med stockholmarna, till exempel en ny sorts konstupplevelse, säger Finn Wikander, Produkt- och innovationsdirektör för Clear Channel Scandinavia.

– Det vi ser är en känslotriggad konstupplevelse och ett helt unikt sätt att kurera och visa konst. Tänk dig att du går in på ett galleri där utställningen anpassas i realtid för att du ska må bra. De utvalda konstnärerna representerar en ny generation som framförallt arbetar i digitala medium. För dem är en sån här skärm en helt naturlig kanvas, säger Antonia von Euler-Chelpin, grundare av Young Art, en plattform för nya konstnärer och som har bidragit i att välja ut konstnärerna.

Kreatörerna som varit med och skapat originalverk för projektet är Jesper Lindborg (trygghet), Emilie Mottet & Eric Severin (kärleksfull), Andreas Wannerstedt (lugn), Susi Sie (energifylld), Maciek Janicki (fridfull), och Ana Blizzard (glad).

Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop