Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Notis
38371

Konstfack utvecklar utbildningarna

TEXT Camilla Buch

För att möta flera branschers krav gällande en bredare syn på design har Konstfack startat ett forskningsprojekt för att utveckla sin masterutbildning i design.

Annons

Konstfack har fått en dryg miljon kronor i stöd från KK-stiftelsen för att öka sam- och framtidsrelevansen i sin masterutbildning i design. De menar att i och med att begrepp som tjänste-, service- och transformationsdesign, social innovation och hållbar design blir allt vanligare så behöver utbildningen anpassas därefter.

– Projektets syfte är att skapa förslag till en ny designutbildning där studenterna skaffar sig kunskap för att genomföra designmässiga, experimentella samarbetsprocesser. Dessa behövs för att hantera komplexa samhälleliga utmaningar och samtidigt säkerställa hållbarhet, kvalitet och estetiska såväl som etiska aspekter, berättar Katarina Wetter-Edman, lektor i tjänstedesign på Konstfack och en av de ansvariga för projektet.

– Studenterna kommer grundligt att utforska en mångfald av samtida och banbrytande metoder, samt ansatser och erfarenheter från samtida forskning. En utbildning bortom produkt och tjänst där just det okända är vad branschen anser behövs mer forskning om. Därav vårt initiativ, berättar Bo Westerlund, projektledare tillika professor i industridesign.

I dag finns masterprogrammen i design med inriktningarna Rumslig gestaltning respektive Individuell studieplan i design, och det nya forskningsprojektet kommer antingen att leda till en helt ny inriktning eller så kommer resultatet att inkorporeras i masterprogrammets individuella studieplan.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop