Kortlek för idéskapande

TEXT 

Camilla Buch

ÄNDRAD 

2018-04-13

 | 

PUBLICERAD 

2018-04-13
Samarbete världen över krävdes för nylanseringen av de nya Triggers-kortlekarna.

[prenumerera]

Alejandro Masferrers projekt Triggers, en samling kortlekar som ska hjälpa kreatörer i idé-stadiet av projekt, lanserades första gången 2016. Nu har han, tillsammans med kreatörer från Saatchi & Saatchi, Vice, Fjord, med flera, tagit fram fyra nya kortlekar med ”what if”-kort.

Varje kortlek innehåller en uppsättning kort med ”what if”-frågor som öppnar vägar för att lösa det kreativa projektet du står inför, enligt Alejandro. Korten är utformade för att starta tankeprocessen vilket ska göra idégenereringsprocessen mjuk, öppen och rolig.

Originalkortlekarna (Essential, User-centric, Innovation och Serendipity) har använts av företag som Designit, Fjord, McCann, Ogilvy and DDB. I arbetet med de nya kortlekarna har han tagit hjälp av kreatörer runt om i världen.

Arbetsgrupper för de olika kortlekarna nedan.

Brand Strategy-kortleken
Karl Dunn, brand innovation head hos Saatchi & Saatchi i Los Angeles
Thierry Brunffaut, partner hos Basedesign i Bryssel
Santos Henarejos, head of brand and design hos Erretres i Madrid.

Graphic-kortleken
Veronica Fuerte, grundare av Hey studio i Barcelona
Kees Bakker frilansande formgivare i Amsterdam.

Storytelling-kortleken
Denisse Ariana, senior copywriter på Vice i Stockholm
Janelle Anne, senior Copywriter på Vice i New York
Chuk Ikéh, content designer hos Fjord i Madrid
Vincenzo Angileri, editorial director och narrative strategist hos Folch i Barcelona.

Business-kortleken
Simon Karlsson, business designer hos DMI i Barcelona
Monica Alonso, digital transformation consultant i Barcelona
Filipa Silva, business designer hos Fjord i Madrid.