Kreativitet, big data och att våga testa tekniken

TEXT 

Camilla Buch

PUBLICERAD 

2015-03-24

s57a1623_4Bild: Webbdagarna

Idag hålls Internetworlds Webbdagarna i Stockholm, där bland annat Tobias Zehnder från Webrepublic pratat om kreativitet och data, och Martin Willers från People People uppmuntrat företag att testa tekniken.

Det är den mänskliga kreativiteten som behövs för att göra bra kampanjer med big data, menar Tobias Zehnder, medgrundare och innovationsansvarig hos Webrepublic. I sitt föredrag pratar Zehnder om mängden data som skapas av människor varje dag, och hur företag kan använda den informationen på ett kreativt sätt.

– Big data är när information kopplas samman genom algoritmer, det är baserat på regler och tidigare erfarenheter. Kreativitet är när man kopplar samman information som inte kopplats ihop tidigare, säger Tobias Zehnder på scen.

Ett exempel han visar är British Airwaves kampanj där de använt flyginformation för att visa ett barn på en stor anslagstavla i London, som pekar mot flygplanen medan de åker förbi. Zehnder menar att ett av de viktigaste sätten att få fram nya idéer är att samla människor från olika bakgrunder inom företaget – personalavdelning, ekonomi, kreativa avdelningar, ledning osv – och bolla idéer internt.

Martin Willers menar vi idag redan är i framtiden, när man pratar om future of things. Hos People People läggs störst fokus på människorna och Willers menar att det viktigaste är att lyssna. Han pratar om wearables och hur tekniken har blivit så pass billigt att det viktiga inte längre ligger i vilken teknik som finns tillgänglig, utan vad människor vill ha från den tekniken.

– Folk är sugna på att testa och i dagens läge när det blivit så pass billigt att skapa en prototyp finns inte längre några ursäkter, säger Willers.