Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Kreativitet, hopp och förtvivlan – ny i branschen

TEXT Lamin Kivelä

Finns en framtid för nybakade studenter, eller har pandemin med covid-19 fryst ingångarna till reklambranschen? Vi har pratat med Josefin Inge och Agnes Wahlberg, som i våras tog examen från Grafisk design och reklam på Forsbergs i Stockholm.

Annons

Med mer ransonerade jobb än vanligt, ville vi veta mer om hur verkligheten ser ut som ny i reklambranschen och bestämde att ses på Urban Deli, Sveavägen 44 i Stockholm.

Snurrdörrarna med sina stora glaspartier skiljer cafét, restaurangerna och allt annat som är Urban Deli från staden, som passerar i olika takt utanför.

Agnes Wahlberg och Josefin Inge sitter vid ett av de högre borden, mellan cafédisken och snurrdörren vi kom in igenom. Av någon anledning känner vi igen varandra direkt. Efter att vi hälsat och småpratat lite, beställer vi något att dricka och letar oss ner till ett bord med en soffa och två fåtöljer på nedervåningen.

Josefin Inge och Agnes Wahlberg. Foto: Lamin Kivelä.
Josefin Inge och Agnes Wahlberg. Foto: Lamin Kivelä.

Omgivna av musiken som mötte redan i entrén går det att skymta restaurangerna, som nu finns en våning upp. Bakom soffan där de båda tagit plats, finns gången till hotellets entré, med människor som kommer och går. Runtomkring sitter förmodade distansarbetare utsprida. Många med sina uppfällda bärbara datorer framför sig och en del trötta ögon som äter det bleka ljuset från bildskärmarna.

”Vi får höras till hösten”, har varit ett vanligt svar på jobbförfrågningar, berättar Agnes Wahlberg och Josefin Inge.

Innan Grafisk design och reklam på Forsbergs har Agnes Wahlberg studerat keramisk form på Nyckelviksskolan, skulptur på Idun Lovén och genusvetenskap på Stockholms universitet.

Josefin Inge berättar att hon också pluggat några år. Bland annat konst och kommunikation och nu till slut Grafisk design och reklam på Forsbergs.

Josefin Inge och Agnes Wahlberg. Foto: Lamin Kivelä.
Agnes Wahlberg. Foto: Lamin Kivelä.

– Det som var verkligt bra med Forsbergs var att man kan komma dit och gilla allt möjligt, för att så småningom själv upptäcka om du vill fördjupa dig i formgivning, foto, illustration, reklam eller något annat område. Jag hade inte koll på reklam, men nu jobbar jag med det, berättar Agnes Wahlberg.

Josefin Inge var inte heller tidigare insatt i reklam.

– Jag var helt säker på att jag ville jobba som illustratör, eller grafisk formgivare. Men någon gång under första året upptäckte jag rollen som art director.

De har under utbildningen sökt sig åt lite olika håll.

– Jag är mer åt illustrationshållet och jobbar gärna som originalare. Men rollerna flyter mycket. Jag har jobbat mycket med reklam, men skulle gärna prova mer med design och branding, förklarar Agnes Wahlberg och Josefin Inge fortsätter;

– Jag söker jobb först och främst som art director, men illustrerar och jobbar gärna med form också.

De konstaterar att de båda befinner sig i samma värld, men att de också fortfarande känner sig fram efter utbildningen och i diskussionen blir det tydligt att de är nyfikna på och vill prova olika delar i branschen. De kommer också fram till att gränsdragningarna mellan design, konst, reklam och form håller på att mjukas upp.

Vad hade ni för förväntningar innan utbildningen, och hur har det blivit?

– Det är mycket som inte blivit av, som vi i våras tänkte oss skulle bli av, berättar Agnes Wahlberg.

– En sån sak som förväntningarna att få delta på en (fysisk, reds. anm.) examensutställning. En ”once in a lifetime” som inte blir av, fyller Josefin Inge i.

Men det som tar hårdast beskriver båda ändå stressen att hitta ett jobb och hur det är lätt att börja prioritera bort kreativitet, arbetsgivarens värderingar och andra viktiga frågor – och i stället bara hitta ett jobb för att överleva.

Båda beskriver ändå en nyfikenhet och längtan efter att skaffa sig erfarenheter i branschen. Och i brist på jobb, letar de egna vägar.

Josefin Inge. Foto: Lamin Kivelä.
Josefin Inge. Foto: Lamin Kivelä.

– Jag praktiserar på Strays, en byrå vid Mariatorget i Stockholm. En praktik som påbörjades under utbildningen på Forsbergs, och sedan rullat på, förklarar Josefin Inge.

Agnes Wahlberg fortsätter på extrajobbet hon hittade under utbildningen, på Le Bureau.

– Det kombinerar jag med frilansuppdrag och designkurser, medan jag söker jobb, berättar hon.

Flera gånger under samtalet kommer de in på hur egna projekt och jobba gärna flyter ihop och där måste vi nämna deras fotoprojekt, Ransoneringsdesign.

Där kan du låta dig inspireras av skyltar där allt annat än budskapet i flera skyltar har ransonerats bort.

En sak vi är säkra på efter mötet är i alla fall att pandemin, motigt jobbsök och utebliva förväntningar ännu inte lyckats ransonera bort de tidigare studenternas kreativitet.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop