Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

illustration: Tzenko Stoyanov.
illustration: Tzenko Stoyanov.
Annons

image

B-Reel har hjälpt till att ta fram design för Android Wear, Googles operativsystem för wearables. Till sin hjälp hade de flera olika illustratörer.
B-Reel har hjälpt till att ta fram design för Android Wear, Googles operativsystem för wearables. Till sin hjälp hade de flera olika illustratörer.
Oculus Rift är ett ”virtual reality-headset”, som med hjälp av 3D-teknik ska ge användaren en bättre spelupplevelse. I dag är tekniken fortfarande under utveckling, men det har redan lanserats spel som stödjer den.
Oculus Rift är ett ”virtual reality-headset”, som med hjälp av 3D-teknik ska ge användaren en bättre spelupplevelse. I dag är tekniken fortfarande under utveckling, men det har redan lanserats spel som stödjer den. Foto: Jimmy Eriksson.
Kristian Hallberg, design director, och Anders Olausson, art director/ designer på CP+B Scandinavia. Foto: Andreas Folkestad
Kristian Hallberg, design director, och Anders Olausson, art director/designer på CP+B Scandinavia. Foto: Andreas Folkestad

Site_views BOX_FRONT

Fabeldjuret Gripen är en historisk del av Scanias varumärkesidentitet. Som en del av klockans formspråk valde CP+B att göra den lite mer organisk än i den traditionella identitetsbilden – och att ge de svarta vingarna ett fotografiskt uttryck. ”Vi har genomgående låtit vingarna agera bärande identitetsgrafik.”
Fabeldjuret Gripen är en historisk del av Scanias varumärkesidentitet. Som en del av klockans formspråk valde CP+B att göra den lite mer organisk än i den traditionella identitetsbilden – och att ge de svarta vingarna ett fotografiskt uttryck. ”Vi har genomgående låtit vingarna agera bärande identitetsgrafik.”

Skärmavbild 2014-12-16 kl. 10.15.36

Just nu är många intressanta produkter under utveckling. Till exempel armband som låter dig kontrollera spel, presentationer, musikuppspelning och till och med hoppa till nästa avsnitt av favoritserien i Netflix med hjälp av gester.
Just nu är många intressanta produkter under utveckling. Till exempel armband som låter dig kontrollera spel, presentationer, musikuppspelning och till och med hoppa till nästa avsnitt av favoritserien i Netflix med hjälp av gester. Foto: Jimmy Eriksson.
Mattias Ekendahl är techical director på B-Reel. ”Jag tror att det kommer att vara lite rörigt under de närmaste ett eller två åren.”
Mattias Ekendahl är techical director på B-Reel. ”Jag tror att det kommer att vara lite rörigt under de närmaste ett eller två åren.” Foto: Jimmy Eriksson.
20150312_cap3_b-reel_0454
Foto: Jimmy Eriksson.
Muse är ett pannband som mäter dina hjärnvågor. Det marknadsförs som en ny typ av fitnessredskap som hjälper dig att träna hjärnan.
Muse är ett pannband som mäter dina hjärnvågor. Det marknadsförs som en ny typ av fitnessredskap som hjälper dig att träna hjärnan. Foto: Jimmy Eriksson.
Digitalt
30216

Kroppsnära teknik

TEXT Sara Wilk

Många är nyfikna på wearables – men få vet exakt vad den bärbara tekniken kommer att leda till. Vilka är de formmässiga utmaningarna, vilka möjligheter finns – och vad händer nu?

Missa inte CP+B på Digital Crunch i Göteborg den 5 november!

Det är först under den senaste tiden som wearables har blivit ett populärt begrepp. Google och Sony är bara några av de aktörer som redan hoppat på tåget med ny, kroppsnära teknik. Och efter att det stod klart att Apple ger sig in i leken är det allt fler som ser en ökad potential.

Men den bärbara teknikens historia går egentligen tillbaka långt längre än så. Ett av de tidigaste exemplen som tas upp är den mackapär som utvecklades av två matematiker 1961. Numera benämns den ibland som världens första bärbara dator och apparaten, som kunde gömmas i kläderna, hade ett tydligt uppdrag: att förutse en roulettekulas bana.

Just den tekniken nådde aldrig längre än till prototypstadiet, men sedan dess har vi sett flera mer eller mindre lyckade försök på att skapa kroppsnära teknik. Runt millenieskiftet presenterade till exempel Seiko och IBM tidiga modeller av klockliknande datorer. De hade ganska få likheter med dagens smarta klockor.

Eftersom tekniken är så pass ny saknas det fortfarande tydliga riktlinjer för hur den bör fungera.

Själva termen wearables, så som vi använder den i dag, myntades först 2007, enligt en rapport från Hyper Island. Och det var egentligen med fitnessarmbandets intåg som den stora massan fick upp ögonen för bärbar, eller kroppsnära, teknik. Plötsligt ville de flesta mäta sina steg med hjälp av ett armband på handleden och aktivitetsarmbandet kammade hem titeln Årets julklapp 2014.

Definitionen av wearables skiljer sig fortfarande lite åt beroende på vem du frågar. Vissa nämner datainsamling, andra att apparaten ska ha ett tydlig syfte eller en tydlig uppgift. Men de flesta kan enas om att det handlar om teknik som är utrustad med datakraft – och som du kan ha på dig (och inte bara med dig).

— Det som skiljer en wearable från ett smycke är att det är teknik du bär. Och förutom att vara vacker att se på måste den ha ett tydligt användningsområde, syfte och funktion, resonerar Kristian Hallberg, design director på CP+B Scandinavia.

Ännu är tekniken så pass ny att det inte finns så många case i Sverige. Men den svenska lastbilstillverkaren Scania lanserade för några månader sedan en smart klocka som inte bara visar tiden, utan även kan ge information om till exempel bränsleförbrukning, köreffektivitet, avverkad distans och när det är dags att ta en paus i arbetet. Denna wearable går under namnet Black Griffin och togs fram av just CP+B.

CP+B Scandinavia

Typ av byrå  Fullservicebyrå med digitalt hjärta. Har kontor i Stockholm och Göteborg.
Grundades  2000 som Daddy. Uppköpta av Crispin Porter + Bogusky 2009.
Antal anställda  60 i Sverige. 600 globalt.
Kunder i urval  Sony Mobile, Sveriges Radio,
Scania, SCA/Tork, Boxer och Betsafe.
Sajtpbscandinavia.com

Uppdraget var från början ganska traditionellt: företaget ville nå ut till ännu fler och stärka sin position på marknaden. I branschen finns det två stora leverantörer, berättar Kristian Hallberg, och Scania är etablerat som förarens varumärke.

I dag har lastbilar på sätt och vis mer gemensamt med rymdskepp än bilar. Datorerna mäter i stort sett allt och det finns
mängder av data att ta tillvara på, till exempel hastighet, bränsleåtgång och körsträckor. Lägg till att CP+B dessutom arbetar med Sony, som vid tillfället snart skulle släppa Smart Watch 3 och konceptet var fött: en klocka som håller koll på allt som föraren kan tänkas behöva i sitt arbete.

Listan på möjliga funktioner som kreatörerna ville få med i klockan var lång. Men de märkte snart att bara för att det var möjligt, var det inte säkert att det fanns utrymme. Klockans urtavla är liten, även i förhållande till mobiltelefonerna – bara några centimeter i kvadrat. Dessutom krävs det att informationen som kommuniceras är så pass tydlig att den kan läsas och förstås på bara några sekunder. Längre än så kan lastbilschaufförerna inte släppa blicken från vägen.

— När du designar för en sådan liten enhet får du tänka lite som att bli strandsatt på en öde ö och bara får ta med dig tre grejer – det är helt enkelt bara det mest väsentliga som räknas, konstaterar Anders Olausson, art director och designer på CP+B, och fortsätter:

— Det blir ett helt annorlunda sätt att jobba på. Man lär sig att begränsningar kan vara ens vän i designprocesser.

I slutet av förra året jobbade B-Reels New York-kontor med att ta fram urtavlor för Android Wear, Googles operativsystem för smarta klockor och wearables. Tanken var att formen skulle lyfta fram de olika funktionerna och samtidigt möjligheten att skapa sin egen designlösning.

B-Reel

Typ av byrå  B-Reel arbetar med upplevelser genom innovation och storytelling via teknik, underhållning och produkter. Har kontor i Stockholm, New York, London, Los Angeles, Berlin och Barcelona.
Grundades 1999.
Antal anställda 150.
Kunder i urval  Spotify, Google och Facebook.
Sajtb-reel.com

Frågan kring vad en smart klocka egentligen ska kunna göra nådde så småningom byråns personal i Sverige. En av dem som fick anledning att fundera över morgondagens funktioner var Mattias Ekendahl som är technical director på B-Reel i Stockholm.

— Inom grafisk design och de vanligaste interfacen finns det väldigt många års erfarenhet som berättar vad som kommer att fungera bra. Men just nu, när det handlar om helt ny teknik, finns det ingenting att basera det på längre, säger han och fortsätter:

— Ett exempel är trådlösa högtalare, som låter dig spela musik i det rum där du befinner dig. Du kopplar upp dig med telefonen och ljudet följer med när du rör dig runt i lägenheten. Ingen visste hur det skulle fungera från början, men man var tvungen att lösa det, berättar han.

Förutom det lilla formatet finns det således ytterligare en utmaning med wearables: eftersom tekniken är så pass ny saknas det fortfarande tydliga riktlinjer för hur den bör fungera – och hur mottagarna kommer att använda den. Med till exempel mobiltelefonen har vi redan egna referenser, vi känner till hur menysystemen är uppbyggda, i vilka sammanhang vi plockar upp den ur jackfickan och hur vi håller den i handen.

När CP+B startade arbetet med Black Griffin fick de egentligen börja om från början: hur funkar det om man är höger- respektive vänsterhänt, hur länge tittar man på klockan och hur ska sekundvisaren röra sig?

— Under projektet var den första utmaningen att få hålla i den här klockan. Det var så många olika aspekter som vi var tvungna att fundera kring, och då behövde vi känna på produkten och hålla i den. Ett papper kan till exempel vara glättat eller obestruket, och du kan enkelt skapa dig en bild av hur det kommer att upplevas utan att se det. Men det är annorlunda med en wearable som inte har kommit ut på marknaden än när projektet är i full rullning, säger Kristian Hallberg.

— Man får utgå väldigt mycket från sig själv. Vi hade rätt banala diskussioner om små detaljer, säger Anders Olausson och skrattar.

Företagen börjar onekligen få upp ögonen för den kroppsnära tekniken och dess möjligheter att interagera med kunderna på helt nya sätt. Mattias Ekendahl berättar att B-Reel får många förfrågningar om att använda de olika lösningarna i reklamkampanjer. Nyligen anordnade de till exempel en tävling som gick ut på att somna snabbast, till sin hjälp hade de en modern hjärnvågsmätare.

När du designar för en sådan liten enhet får du tänka lite som att bli strandsatt på en öde ö och bara får ta med dig tre grejer.

Men allmänheten är också nyfiken på den nya tekniken. Startupföretaget Pebble har till exempel redan sålt en miljon smarta klockor, och när de för första gången gick ut på crowdfunding-sajten Kickstarter för att be om pengar för sitt projekt fick de in runt 10 miljoner dollar på bara någon månad.

Men det finns fortfarande en stor osäkerhet kring vad wearables ska användas till, berättar Kristian Hallberg. Företagen vet inte riktigt hur de ska tjäna pengar på den nya tekniken, vilka som är de största möjligheterna – och var nyttan ligger.

— Wearables är väldigt intressant, men många är fortfarande osäkra på varför de ska lägga pengar på det och vad man ska göra med all demografisk data som samlas in. Men även om man känner sina kunder i dag, så är det inte säkert att man känner dem i morgon, säger han.

Arbetsgrupp Black Griffin

Art director/designer  Anders Olausson
Design director  Kristian Hallberg
ECD  Gustav Martner, Björn Höglund
CD  Mattias Berg
Account director  Carl-Johan van Heesch
Copywriter  Per Rundgren
Motion designer  David Forss
Experience designer  Andreas Folkestad
Producer  Mikael Lindqvist
Developer  Arvid Sollenby

Mattias Ekendahl på B-Reel håller med om att det finns ett slags osäkerhet:

— Det finns ett intresse, sedan vet man inte riktigt hur man ska ta det vidare än. Vi får väldigt många förfrågningar om beacons och vad man kan göra där, men rent krasst vet man egentligen redan vad kunderna är med hjälp av GPS och wifi. Man behöver inte den där lilla saken för det. Det är lätt att man hamnar i att man gör någonting bara för att det är coolt. Men man borde göra det för att det verkligen fungerar och vi borde använda det på rätt sätt, säger han.

Så, vad händer i framtiden?

— Jag tror att det kommer att vara lite rörigt under de närmaste ett eller två åren. Sedan kommer det att börja klarna varför man ska använda de här produkterna och vad som är deras styrka.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Prenumerera
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Prenumerera
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Prenumerera
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Prenumerera
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Prenumerera
magimage
magimage
2018
No1

Passionsfyllt foundry | Typografiska omslag | Jämställt inom typografin | Historisk inspiration | Rörlig typografi | Att nå ut med snitten | Webbverktygen för typo | Byråer efter koncept

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No5

Framtiden för reklam | Inkludering för tillväxt | Formgivarens roll i en globaliserad värld | Norm Form | Aardman Studios | Färg på rätt sätt | En kräsen generation

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No4

Klarnas nya form | Från A till Zlatan | Vikten av design hos Sveriges digitala jättar | Curious ställer frågan först | Starka identiteter för stora varumärken | Converse tar steget fram med blicken bakåt | Nordiskt fokus på flygplansmat

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No3

Psykedelisk design | Koncept för krögare | Gedigna kreatörer | Identitet med stil | Matigt fotografi | Alectas historia | Läskig analys

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No2

VR till folket | Karaktärsdesign | Robert Sundelin | Johanna Hanno | En byrå över gränser | Framtidens filmstudio | Wacoms nya plattor | Juventus rebrand

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No1

Fantastiska världar – Alexander Jansson & Mina Lima | Jakob Trollbäck | Rysk revolution | Magasindesign | Ny form för public service |

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No4

Starta egen byrå? – Möjligheterna, utmaningarna och fallgroparna | SJ byter spår | På besök hos Bold | Få effekt utomhus | Typsnittens psykologi | Pionjärer inom VR | Pinterests planer

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No3

Tonsäkra omslag – från vinyl till ikon | I huvudet på Jesper Waldersten | En bråkig 40-åring | Där data dominerar | Stjärnskottet Rachel Gogel

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No2

Att formge bortom skärmen | Jonathan Barnbrook | Sätt översättningarna | Så funkar Adobe XD | Aktuellt | Portfolio

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No1

Design <3 kod I Färglära från Way Out West I Hon formar nyheterna I Så arbetar du med virtuell verklighet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No8

Henrik Nygren | Formgivarpanelen trendspanar | Appar utan kod | Årets stora formhändelser

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No7

Tema: Typografi | Tobias Frere-Jones | En eklektisk typ | Slitstark form | Från Lady Gaga till Hamilton

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No6

Tema: Karriär | Framtidens kompetens | Björn Kusoffsky | Maxa frilansverksamheten | Nyheterna i Adobe Creative Cloud

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No5

Tema: Hantverk | En responsiv pionjär | Lotta Kühlhorn | Färgglad ölform | Guide: Kalligrafi

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No4

Tema: Grafisk identitet | Tre identiteter | Acne Advertising | Alla finalister i #omSLAGET | Emojins intåg

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No3

Bärbar design | Filmisk form | Jane Bark | Högupplösta skärmar | Uppe i molnet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No2

Wyatt Mitchell | Grafitti i storformat | Iskalla typer | Ett tungt frågetecken | Guide: Välj rätt papper

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No1

Bildens kraft | Microsofts designchef om framtiden | Lasse Skarbövik | Spel som gör skillnad | Guide: Nyheterna i Camera Raw

Prenumerera