Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Kry lanserar ny visuell identitet

TEXT Johanna Björklund

Digitala vårdaktören Kry lanserar en ny visuell identitet i samband med satsning på fysiska vårdcentraler och ompositionering av varumärket. Formspråket beskrivs som kraftfullt, universellt och välkomnande.

Annons

Kry är den största digitala vårdaktören på den svenska marknaden. Under hösten expanderar de och öppnar flera fysiska vårdcentraler i region Stockholm. I samband med expanderingen görs en ompositionering av varumärket och med det följer en ny visuell identitet. Syftet är att få patienten att känna sig närmare sin vårdgivare – när och där de behöver det.

 

Krys gamla logotyp vs. Krys nya logotyp

 

– Ledorden i utformningen av den visuella identiteten har varit, ”bekant och inkluderande”. Vi vill skapa ett kraftfullt uttryck med färg och form som fyller framtidens hälso- och sjukvård med ny mening, säger Fredrik Glimskär, Global Creative Director på Kry.

 

Fredrik Glimskär, Global Creative Director på Kry. Foto: Pressbild

 

Utvecklingen av det nya Kry har gjorts i samarbete med varumärkesbyrån Identity Works och Krys inhouse-byrå vilket lanserades 1 september.

Dan Herlin, Client Director på Identity Works, om arbetet:
– Målet är att genom en starkare varumärkesberättelse som grund och med välkomnande och universell design bygga en närmare och mer långsiktig relation med alla som använder tjänsten.

 

Krys nya bildspråk. Foto: Cecilia Magnusson och Johanna Åkerberg Kassel.

 

Krys nya illustartionsmanér i färgglad tappning.

Logotypen visar upp en avskalad design, där vi återfinner identiteten i typografins subtila former. Vi ser gemener i ett grövre, mer kompakt snitt, som vilar mot en bakgrund i en mjuk pastellnyans. Det naiva illustrationsmanéret tycker vi gör samspelet mellan logotyp och grafik konkret och lekfullt,  samtidigt som det realistiska, varma bildspråket ger oss en känsla som varken blir polerad eller glorifierad inom segmentet vård och hälsa.

Stockholmare har haft möjlighet att se det första stora uttaget i den nya identiteten runt om i stan från och med september 2020.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop

Integritetsinställningscenter

Google Analytics

Used to distinguish users in google analytics.

_ga, _gid

User login

WordPress uses cookies, or tiny pieces of information stored on your computer, to verify who you are. There are cookies for logged in users and for commenters.

wordpress_logged_in_, wordpress_sec_, wordpress_test_cookie, wp-settings-5, wp-settings-time-5

Site setting

To store a the logged in user's username and a 128bit encrypted key. This information is required to allow a user to stay logged in to a web site without needing to submit their username and password for each page visited. Without this cookie, a user is unable to proceed to areas of the web site that require authenticated access.

PHPSESSID

GDPR Consent

GDPR – check for consent types.

gdpr[consent_types]