Kry är den största digitala vårdaktören på den svenska marknaden. Under hösten expanderar de och öppnar flera fysiska vårdcentraler i region Stockholm. I samband med expanderingen görs en ompositionering av varumärket och med det följer en ny visuell identitet. Syftet är att få patienten att känna sig närmare sin vårdgivare – när och där de behöver det.
![](https://capdesign.se/wp-content/uploads/2020/09/kry_logo.png)
– Ledorden i utformningen av den visuella identiteten har varit, ”bekant och inkluderande”. Vi vill skapa ett kraftfullt uttryck med färg och form som fyller framtidens hälso- och sjukvård med ny mening, säger Fredrik Glimskär, Global Creative Director på Kry.
![](https://capdesign.se/wp-content/uploads/2020/09/fredrik_glimskar.png)
Utvecklingen av det nya Kry har gjorts i samarbete med varumärkesbyrån Identity Works och Krys inhouse-byrå vilket lanserades 1 september.
Dan Herlin, Client Director på Identity Works, om arbetet:
– Målet är att genom en starkare varumärkesberättelse som grund och med välkomnande och universell design bygga en närmare och mer långsiktig relation med alla som använder tjänsten.
![](https://capdesign.se/wp-content/uploads/2020/09/kry_maner4.png)
![](https://capdesign.se/wp-content/uploads/2020/09/illustrationsmaner_kry.jpg)
Logotypen visar upp en avskalad design, där vi återfinner identiteten i typografins subtila former. Vi ser gemener i ett grövre, mer kompakt snitt, som vilar mot en bakgrund i en mjuk pastellnyans. Det naiva illustrationsmanéret tycker vi gör samspelet mellan logotyp och grafik konkret och lekfullt, samtidigt som det realistiska, varma bildspråket ger oss en känsla som varken blir polerad eller glorifierad inom segmentet vård och hälsa.
Stockholmare har haft möjlighet att se det första stora uttaget i den nya identiteten runt om i stan från och med september 2020.