Ljud blir logotyp för Göteborgsoperan

TEXT 

Camilla Buch

PUBLICERAD 

2017-04-25
Ljud, vatten och ett igenkännbart O. Med de komponenterna tog Happy F&B fram Göteborgsoperans nya identitet med en rörlig logotyp.

Med målet att tillgängliggöra konstformerna opera, dans, musikal och konsert tog sig Happy F&B an uppdraget att göra om Göteborgsoperans grafiska profil.

— För att ta fram logotypen bjöd vi in några av operans artister till ett experiment. I en studio fick artisterna sjunga, spela och dansa. Ljudet de åstadkom – med sina stämband, sina instrument och sina bara fötter – fångades upp och förstärktes. Ljudvågorna leddes in i vatten och utifrån mönstret de bildade skapade vi både logotyp och mönster, säger Oskar Andersson, design director.

Hur kom ni på idén?

— En riktigt bra visuell identitet bygger på en unik position. I Göteborgsoperans fall handlar det om verksamhetens karaktär och det geografiska läget. Operan är som en föränderlig organism, i ständig rörelse. Själva husets närhet till vattnet är också speciell, en relation som syns inte minst i arkitekturen – huset ser ut som ett skepp! Vi bestämde oss för att utforska vad som händer om man kopplar samman ljud och vatten. Vi fascinerades av hur olika frekvenser får vattenytan att förändras och började laborera i ett hörn av kontoret.

Med artisternas hjälp tog byrån fram en rad olika rörliga versioner av symbolen. De används i trailers, på hemsidan, i mejlsignaturer med mera. För print plockade de fram en mängd stillbilder ur filmerna att variera fritt emellan.

Hur tydligt är det vilken typ av föreställning som visas? Är till exempel vattnet lugnare när det handlar om dans än sång?

— Tanken är att symbolen interagerar med både känsloläge och volym. Spannet går från en lätt krusning till intensivt bubblande. På vår önskelista finns en interaktiv logotyp i operans entré, som besökare kan interagera live med. Den är ännu inte på plats, men blir förhoppningsvis verklighet i framtiden.

Eftersom symbolen och mönstret har så mycket uttryck ville byrån hålla de andra delarna av identiteten, färg och typsnitt, lugna. En klassisk antikva som rubriksnitt och en sober färgskala att växla mellan.

Vilka utmaningar fanns det att arbeta med något många har så fasta åsikter kring – opera och modern dans?

— Vårt jobb har handlat om att göra Göteborgsoperan mer synlig, tillgänglig, samtida och digital. Ett operahus att bli nyfiken på. Utmaningen vi diskuterat mycket under arbetets gång har varit att sänka tröskeln, utan att förminska upplevelsen av en kväll på operan, som är något alldeles extra.