Martin Schmetzer – från graffiti till lettering

TEXT 

Mette Rosencrantz

PUBLICERAD 

2024-03-12
Martin Schmetzer är graffaren som skolade om sig själv till lettering-artist. Sedan 2011 har han jobbat som frilansande grafisk designer med basen i Älta, Nacka. Främst designar han förpackningar och etiketter, och i hans verk ser man tydliga influencer av både 1700–1800-tals typografi, old school kalligrafi – och självklart graffitin. 

Har du någon gång satt foten på Systembolaget? Då är chansen stor att du sett flera av Martin Schmetzers verk. Han har specialiserat sig på handritad typografi, även kallat lettering. Kunder från hela världen vänder sig till Martin för hans unika sätt att bygga logotyper och förvandla bokstäver till konst. 

– Det jag älskar med handritade bokstäver är samspelet mellan bokstäverna och betydelsen av orden man ritar som tillsammans formar en helhet.  

Intresset för bokstäver och ritning växte fram tidigt i Martins liv. Till skillnad mot de flesta barn älskade han att få lära sig skrivstil i de där linjerade skrivhäftena på lekis. När han några år senare fick upp ögonen för grafitti blev det snabbt ett stort intresse. 

Martin Schmetzer skissar.

– Graffitin var ett väldigt bra sätt att utforska alfabetet på och lära mig bokstävernas uppbyggnad. Som graffiti-målare behöver du inte följa några regler utan kan fritt vrida och vända på bokstäverna tills du skapat något eget och lekfullt. Under flera år ritade jag bara taggar och wildstyle-graffiti, säger han.  

Med tiden växte även intresset fram för typografi från 1700–1800-talet och en fascination för gamla viktorianska logotyper och förpackningar. Sedan dess har Martin utforskat en mängd olika artistiska stilar, men fortfarande med hjärtat i graffitin. 

– Min stil har utvecklats genom åren men jag tror att man kan antyda min graffitibakgrund i många av mina designs. Jag skulle säga att det gett mig en lekfullhet i mina bokstäver, och förmågan att experimentera med brytandet av typografiska regler där det passar. Ibland känner jag att det inte handlar om att designa snygga bokstäver utan att rita fula och komma undan med det. 

Blind Seal whiskey – branding och etikett av Martin Schmetzer.

Penna, papper & podd
Martin berättar att hans arbetsprocess alltid börjar med research. Efter det slår han sig ner med papper och penna i sin villa i Älta och börjar klottra. Helst med en podd i lurarna (de som går varmast är The Daily, The Journal, 99% Invisible och Radiolab). 

– Jag gör grova frimärksskisser först för att utforska olika kompositioner och lösningar för kunden att överväga. När ett koncept valts ritar jag rent skissen för hand för att sedan skanna in ritningen och rita av designen med vektorer i Illustrator. En lite lustig detalj är att jag sällan använder ritplatta eller ens mus när jag vektoriserar, jag gör allt med laptopens trackpad.

Förpackningsdesign för ölen Bryggmästarens. Kund: Åbro.

Självlärd
Martin beskriver sig själv som självlärd. Grunderna i Adobes program lärde han sig på gymnasiet, men har efter det samlat sin kunskap genom den beprövade kombon: fråga ut de med mer erfarenhet och en massa trial and error.  

Tack vare en gymnasielärare i grafisk design fick han sommarjobb på ICA’s direktreklams-avdelning. Genom att layouta deras reklamblad kunde han slipa sina skills ytterligare i Indesign och Quarkxpress.  

– Mitt första jobb efter skolan var på ett snabbtryckeri och där lärde jag mig mycket om hur man tar fram printfiler och olika tryck-original. Jag är inte så bra på att kolla på tutorials online utan gör det mest om jag måste lösa en ny uppgift under ett pågående uppdrag.

Branding och förpackningsdesign för Taylor’s Apothecary.

Vad har du för tips till andra som vill bli bra på lettering och typografi på egen hand?

– För mig var som tidigare nämnt graffiti en bra inkörsport. Men jag tror att det kan hjälpa att studera olika typer av kalligrafi också. Då förstår man varför bokstäver ser ut som de gör och hur de teoretiskt är uppbyggda av flera pen- och penseldrag. Det finns otroligt mycket inspiration att kolla in online, säger han.

Nedan tar vi en titt på några av Martins jobb. 

Caste’s Curse för kunden Diageo, genom byrån Jones Knowles Ritchie. 

– Jones Knowles Ritchie kontaktade mig för att hjälpa till att ta fram en ordbild samt etikettram med banderoller för Orphan Barrels – Castle’s Curse Whisky. Jag blev sammankopplad med Illustratören Mike Sutfin från USA som ritade själva illustrationen. Det var ett väldigt roligt samarbete och jag har länge beundrat Mike’s jobb. Tyvärr säljs inte Orphan Barrel i Sverige men jag har förstått att dom är högt eftertraktade och deras flaskor har ett samlarvärde bland whiskydrickare.

Branding och etikett för vinet Colle Reale Rosso genom The Wine Agency.

– Colle Reale fanns sedan tidigare som rosévin men The Wine Agency ville ha en rebranding inför släppet av deras rödvin. Just nu jobbar jag faktiskt på att göra om den nuvarande designen för rosévinet.

Age of Wonders 4 med specialritat typsnitt av Martin Schmetzer.

Age of Wonders 4 är ett turbaserat strategispel utvecklat av holländska Triumph Studios och publicerat av den svenska spelutvecklaren Paradox Interactive. 

– Jag hade tidigare jobbat med Paradox på ett liknande projekt för spelet Victoria 3 och fick frågan om att hjälpa till att ta fram logga, symbol och ett helt nytt skräddarsytt typsnitt för Age of Wonders 4. Det är väldigt roligt att jobba med Paradox och man märker att deras kreativa team är kunniga, noggranna och testar många olika spår på testgrupper innan dom väljer slutgiltig rutt.

För Age of Wonders 4 ville utvecklaren ha mängder av alternativ att välja mellan – på bild bara några av dem.

Slutligen, vilken typ av jobb tycker du är roligast att göra?

– Förpackningar är väldigt roliga och jag älskar att se min design tryckt som slutprodukt. Att vara med och välja bland olika materialval, papper och trycktekniker ger mig nördig tillfredställelse.

För att se mer av Martins arbeten, checka in hans sajt och insta!