Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Tävling
42131

Martin Schmetzer vinner Åbros designtävling

TEXT Camilla Buch
ÄNDRAD 2016-11-15 | PUBLICERAD 2016-11-15

Åbro Bryggmästarens nya form kommer att vara signerad Martin Schmetzer.

Annons
bryggmastarens_vinnarbidrag_skiss
Skiss på vinnarbidraget i Bryggmästarens designtävling av vinnaren Martin Schmetzer.
Frilansdesignern Martin Schmetzer vann Bryggmästarens designtävling
Frilansdesignern Martin Schmetzer vann Bryggmästarens designtävling.

För ungefär två månader sen utlyste Åbro en designtävling för bryggeriets premiumöl Bryggmästaren, som vi skrev om här. http://capdesign.se/abro-utlyser-designtavling/ Nu är tävlingen avgjord, och av 108 bidrag gick vinsten till grafiska formgivaren Martin Schmetzer, som tagit fram en ny förpackningsdesign till ölet.

– Det känns otroligt roligt! När jag läste briefen blev jag väldigt inspirerad. Åbro förklarade hur de strävar efter att Bryggmästaren ska andas hantverk och kvalitet även i sin design vilket överensstämmer med vad jag alltid strävar efter med mitt arbete, säger Martin Schmetzer, som tidigare är känd för bland annat att ha formgett de namn som prydde Zlatan Ibrahimovics kropp under 805 million names-kampanjen.

Nu återstår för Martin Schmetzer att tillsammans med Åbro färdigställa arbetet, innan Bryggmästarens nya utseende lanseras i maj 2017.

Juryn, som bestod av Henrik Dunge, vd för Åbro; Alexander Stutterheim, grundare av Stutterheim Raincoats och John Sterner; Cheryl Akner-Koler, professor i teoretisk och tillämpad estetik på Konstfack; och Claes Carlsson, hängivet Bryggmästarens-fan, lämnade följande motivering till vinnarbidraget:

”En tidlös och elegant design med stark självkänsla som genom små detaljer lyckas skapa mystik, samtidigt som det fångar hantverket i Bryggmästarens och speglar själva bryggprocessen. Flaskans form och etikett håller väl ihop, från en komplex flaska till en enklare burk. Den nya designen sticker ut, utan att skrika, och har kapacitet att växa med olika smaker och framtida bryggmästare. Vinnaren av Bryggmästarens designtävling bevarar varumärkets arv, kultur och historia och kommer göra den relevant för en lång, lång tid framöver.”

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop