Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Mats Udd – film som får kännas

TEXT Lamin Kivelä

Vi har pratat med svenska filmregissören Mats Udd, som låter sig inspireras av regissörer som Peter Jackson och Taika Waititi i sina jobb för bland andra First aid kit och Audio pro.

Annons

Vad får du om du kör filmregissörerna Peter Jackson, Taika Waititi och Yorgos Lanthimos i en mixer? En massa splatter, magiska berättelser och tindrande blickar som äter ögongodis. Toppa med svenska filmregissören Mats Udd och ja, vad får vi då?

Filmregissören Mats Udd. Foto: Alexandros Bakos.
Filmregissören Mats Udd. Foto: Alexandros Bakos.

– Jag gick på mellanstadiet och hade köpt regissören Peter Jacksons Bad taste. På den utgåvan fanns det en 30 minuters behind the scenes film. När jag såg den var jag fast, tänkte ”wow”, kan man göra allt det här med så små resurser, berättar Mats Udd.

För den som inte sett filmen Bad taste, kan vi berätta att det är en lågbudget-splatter från 1987. Som exempel på små resurser för filmen, nämner Mats Udd att Peter Jacksson använde en vanlig hushållsugn för att gjuta ett alien-huvud till filmen.

Om vi får gissa är det knappast en metod som följde med till Peter Jackssons senare produktioner, som till exempel Sagan om ringen, från 2001.

Mats Udd hämtar annars inspiration från olika håll i filmvärlden, Oscarsgalan till exempel.

– Jag försöker se alla nominerade filmer för bästa film, foto, regi och skådisnomineringarna. Annars älskar jag A24:s filmer, till exempel A Ghost story. Över lag starka historier, oavsett genre. Men splatter och gore ligger såklart varmt om hjärtat sedan Bad taste. Jag försöker också se allt med regissörerna Taika Waititi, Steven Soderbergh, Roy Andersson, Steven Spielberg och Yorgos Lanthimos.

Han har gjort flertalet musikvideos för artister som First Aid kit, Timbuktu och Skinny days och reklamfilm för till exempel Stadsmissionen och hifi-tillverkaren Audio pro. Men många jobb har enligt honom själv handlat om tillfälligheter. Som då en programledare på svt behövde en musikvideo.

– Han frågade om jag ville göra den och jag sa ja.

Nu gör han ”kanske en reklamfilm i månaden och två eller tre musikvideor per år”. En av de senare filmerna är Honor the sound för Audio pro, som blev klar för ungefär två år sedan. I filmen berättar människor om ljud som är speciella för dem och varför.

– Jag ville göra en film som kunde fungera mer tidlöst och sammanfatta hela företaget Audio Pro – att de, oavsett vad de gör, alltid hyllar ljudet. Jag och min producent, Alexandros Bakos pitchade idén för Honor the sound och tajmingen var bra, eftersom Audio pro samtidigt firade 40 år.

Varifrån kommer berättelserna om ljud i Honor the sound?

– Som alltid utgår jag från mig själv, vilka ljud blir jag berörd av, vilka ljud tar mig tillbaka till när jag var liten, till när jag var kär, till platser och personer? Sedan gjorde jag en tråd på Facebook om människors favoritljud.

Ljudet från att krama tulpaner. Ur Honor the sound. Foto: Skärmdump.
Ljudet från att krama tulpaner. Ur Honor the sound. Foto: Skärmdump.

Tråden på Facebook växte med människors minnen av ljud, ”väldigt privata ljud och ljud som de bara inte kan glömma bort”. På det baserade han manuset till filmen.

Den hatade och älskade klockan ur Honor the sound. Foto: Skärmdump.
Den hatade och älskade klockan ur Honor the sound. Foto: Skärmdump.

– Du får veta saker om personen som berättar om det ljudet. Exempelvis hon som berättar att hennes favoritljud är väckarklockan som ringer. Att hon förr hatade det, men att ljudet också fick henne att ta sig ur sängen på morgonen och orka med, ja livet.

Honor the sound

Mats Udd, regissör
Petra Krigström, producent
Alexandros Bakos, executive producer
Viktor Skogqvist, director of photography
Christian Svensson, ljud & musik
Mikael Hallmans, redigering
Pia Wallin, set designer

Han menar att man inte ska vara rädd för sorgligt och vackert ibland. Som ljudet av farfars skratt, som aldrig går att återskapa och som gestaltas visuellt i Honor the sound, men ljudlöst.

Saknad, ur Honor the sound. Foto: Skärmdump.
Saknad, ur Honor the sound. Foto: Skärmdump.

– Jag saknar min farfars skratt så fruktansvärt mycket. Ibland minns jag exakt hur han skrattade, men det kommer lika snabbt som det försvinner. Jag kommer aldrig mer att få höra det. Det är också därför det ljudet ligger sist, och är det enda ljudet som vi inte får höra i filmen.

Mats Udd berättar att han visste att Honor the sound skulle sluta precis så. Med det enda ljud vi inte kunde återskapa i filmen.

– Har du en början och ett slut är det inte så svårt att få ihop det där emellan. Lika så var det här. Första scenen och sista scenen var satta, sedan testade jag och klipparen Mikael Hallmans fram vilka scener som passar bra efter varandra. Vilka ger dynamik, vilka ger en bra rytm? Sedan återskapade kompositören och ljudläggaren Christian Svensson ljudet i postproduktionen. Vi tog in vänner och bekanta som läste in orden. Bland annat så hörs systrarna Johanna och Klara Söderberg från First aid kit.

Videomonitor som visar en bild vid inspelning av Honor the sound. Foto: Mats Udd.
Videomonitor som visar en bild vid inspelning av Honor the sound. Foto: Mats Udd.

För att få budgeten att hålla, bestämde sig regissören Mats Udd tillsammans med producenten Petra Krigström att de skulle spela in de flesta av de 30–40 scenerna under en dag. Det var en av de störta utmaningarna i projektet, men det gav dem möjligheten att samla hela teamet – med bland andra producent, projektledare, scenograf, kostym, el och en mängd statister.

Location, eller platsen för inspelningen blev ett hus där inredningen verkade ha stått still sedan 70-talet, i en miljö där teamet kunde hitta helt nya bilder bara genom att vrida kameran 180 grader.

Producenten Petra Krigström "on location" i huset teamet använde för Honor the sound. Foto: Mats Udd.
Producenten Petra Krigström ”on location” i huset teamet använde för Honor the sound. Foto: Mats Udd.

– Vi eftersträvade en nostalgisk look, vilken i vi i vår värld skapade med en relativt naturlig ljussättning med kalla toner som vi sedan i post-produktionen mjukade till och tog bort färg för att minska den digitala känslan.

När vi undrar vad produktionen kostade, blir svaret ”åh antar att det är hemliga siffror, men det var ett drömprojekt”.

Och en reklamfilm som får kännas, måste vi lägga till.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop

Integritetsinställningscenter

Google Analytics

Used to distinguish users in google analytics.

_ga, _gid

User login

WordPress uses cookies, or tiny pieces of information stored on your computer, to verify who you are. There are cookies for logged in users and for commenters.

wordpress_logged_in_, wordpress_sec_, wordpress_test_cookie, wp-settings-5, wp-settings-time-5

Site setting

To store a the logged in user's username and a 128bit encrypted key. This information is required to allow a user to stay logged in to a web site without needing to submit their username and password for each page visited. Without this cookie, a user is unable to proceed to areas of the web site that require authenticated access.

PHPSESSID

GDPR Consent

GDPR – check for consent types.

gdpr[consent_types]