Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Medieinvesteringarna ökar igen

TEXT Mette Rosencrantz
ÄNDRAD 2015-05-13 | PUBLICERAD 2015-05-13
Annons

Madeleine-ThorMadeleine Thor, vd, IRM.

Efter ett svagt fjärde kvartal 2014 börjar mediemarknaden att återhämta sig igen, enligt IRM, Institutet för reklam- och mediestatistik. Tillväxten under första kvartalet 2015 uppgår till 0,7 procent av resultatet från första kvartalet 2014. Investeringarna uppgår nu till knappt 7,5 miljarder kronor.

Kvartalet karaktäriserades av ett blandat utfall för de olika mediegrupperna. Medan de digitala kategorierna överlag fortsatte att växa i oförminskad takt, kämpade många andra kanaler med ett tufft kvartal. Bidragande till detta var också att OS ägde rum i det första kvartalet 2014 vilket antas påverka jämförelsetalen.

Investeringen i digital reklam utgör nu drygt 37 procent av medieinvesteringarna. Digital reklam växte med 16,8 procent under det första kvartalet till en omsättning på 2,8 miljarder kronor.
Det är som tidigare också framförallt mobilmarknadsföring, webb-TV-marknadsföring och sökordsmarknadsföring som visar höga tillväxttal. Genom tillväxten i digitala investeringar tillförs drygt 400 miljoner kronor till medieinvesteringarna under det första kvartalet.

TV hade ett starkt första kvartal 2014, understött av OS. Under det första kvartalet 2015 faller dock TV-investeringen något och tappet uppgår till 8,4 procent jämfört med samma period 2014.

– Jag skulle vilja lyfta fram den fantastiska utvecklingen för utomhusreklam. Ökningen uppgår till 27 procent relativt samma kvartal föregående år. Med flera på varandra följande kvartal av fin tillväxt börjar vi kunna skönja indikationer på att annonsörernas preferens för utomhus stärkts, kommenterar Madeleine Thor, vd på IRM.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop