Melodifestivalen får inte ny logga

TEXT 

Mårten Huzell

PUBLICERAD 

2018-03-07
Melodifestivalen heter inte Mello och har inte fått en ny grafisk profil – officiellt. Däremot har en parallell profil tagits fram för årets tävling.
Melodifestivalen. Foto: Janne Danielsson SVT

[prenumerera]

Melodifestivalen har ett starkt varumärke och en färgglad grafisk profil men i årets tävling syns även ett svartvitt formspråk och den populära förkortningen Mello. Årets regissör ville döpa om programmet och ge det en ny grafisk profil, men tävlingsledningen sa nej. Lösningen blev en parallell grafisk profil som samexisterar med den etablerade profilen.

— Jag leker med konceptet att göra ett Melodifestivalen 2.0. De här sex avsnitten, deltävlingarna och finalen, är en fantasi om att programmet heter Mello, har en ”Mello Army” och är ett kollektiv som åker runt i landet, säger Sunil Munshi, melodifestivalregissör, i ett blogginlägg på SVT:s hemsida.

Melodifestivalens logga är den samma men den alternativa grafiken används i programmet vid till exempel artistpresentationer, baksidan av manuskort och texter i programmet.

— Det är inget fel med Melodifestivalen. Men alla som jag pratar med omtalar programmet som Mello, det heter så i folkmun. Jag gillar smeknamn, och det känns internationellt. Det är så jag skulle branda programmet om jag var i ett modeföretag, säger Sunil.