Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Mer handplockat nordiskt då Mostphotos förvärvar Folio

TEXT Lamin Kivelä

Trots det något kyliga medieklimatet växer Mostphotos med uppemot 30 000 bilder per dygn. Utmaningen blir att leverera rätt urval snabbt. Därför breddar stock-byrån nu med Folios handplockade bilder.
– Vi ska bli den bästa bildleverantören i Norden, berättar Henrik Arlestig, vd för Mostphotos och numer även Folio.

Annons
Mostphotos och Folio i de nya lokalerna på Magnus Laduslåsgatan i Stockholm.
Mostphotos och Folio, i de nya lokalerna på Magnus Laduslåsgatan i Stockholm. Från vänster: Susanne, Marius, Samuel och Mattias från Folio; Henrik, Pontus, Pablo, David, Carina, Carl, Gladis, Katherine, Osvaldo och Martin från Mostphotos. Foto: Susanne Grönroos.

Ljudet av en pallyfts frusna hjul på ett kallt lastbilsflak bryter igenom den trötta morgontrafiken. En bit längre fram kör en annan lastbil emot oss och vänder in på Swedenborgsgatan, för att sedan åka tillbaka nedåt längs Magnus Ladulåsgatan.

Vi är påväg åt samma håll, för att träffa Mostphotos i deras nya lokaler, på kontorshotellet The Park Söder.

Henrik Arlestig möter upp i cafét på gatuplan, som också agerar entré till de många företagen som sitter i huset.

Mostphotos och Folio satt tidigare, var för sig på Hälsingegatan i Vasastan. Även då på kontorshotell. Sedan flyttade Mostphotos till The Park Söder på Magnus Laduslåsgatan 1. Hösten 2019 följde Folio med vd Susan Grönroos  efter.

Mostphotos håller till på plan 2, där den dämpade café-belysningen och tysta sorlet ersätts av det vanliga småpratet mellan skrivborden och fokuserade blickar bakom stora bildskärmar.

Kunderna består, enligt Henrik Arlestig mest av reklambyråer, magasin, tidningar, kommuner, landsting och myndigheter. Majoriteten är kommersiella bilder, med en mindre del redaktionellt material.

Mostphotos har ända sedan starten 2007 jobbat efter idén att samla både proffsfotografers och amatörers bilder i världens största bildarkiv.

– Fotograferna skulle kunna ladda upp bilder, följa och kommentera andra fotografer och sälja foton för kommersiell och redaktionell användning, berättar Henrik Arlestig.

Att de inte skulle bli världens största, stod klart ganska tidigt. Men på lite över 10 år har de ändå gått från 3 000 fotografer och 50 000 bilder, till dagens cirka 80 000 fotografer och omkring 27 000 000 bilder.

Henrik Arlestig och Susanne Grönroos började prata redan på Hälsingegatan. Då hade Mostphotos märkt en ökad efterfrågan på handplockat material. När samtalen fortskred blev det tydligt att de bägge bolagen hade samma målsättning – bli störst i Norden. De kunde lätt konstatera att ett samarbete skulle ta dem närmare det målet.

– Folio har handplockade fotografer och bilder, och processen för det, berättar Henrik Arlestig.

Den 15 januari blev affären klar. Folio är fortfarande ett separat bolag, med sin egen sajt. 

– Tanken är att så småningom erbjuda kunder tillgång till bägge sajternas arkiv, med samma inloggning, fortsätter Henrik Arlestig.

Susanne Grönroos blir kvar hos Folio för att arbeta med strategiska bitar, medan Henrik Arlestig går in som vd i båda bolagen. Sammantaget kommer de under 2020 att närma sig 20 anställda, tror Henrik Arlestig.

När vi lämnar Mostphotos, Folio och The Park, känns vinterluften ett par grader varmare. Säkert på grund av att klockan hunnit bli lunch och solen börjar komma ikapp.

Men en del av värmen har garanterat genererats av fusionsenergi.

Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop