Metros nya form får pris

TEXT 

Mårten Huzell

PUBLICERAD 

2018-03-14
Metro tilldelas Award of excellence av Society for news design i kategorin Redesign.

[prenumerera]

I början på september förra året uppdaterade Metro formen på sin tidning. Den gröna färgen i logotypen byttes mot en turkos. Tidningen fick temaavdelningar med ett tydligare fokus på nyheter. Den nya formen tilldelas nu Award of excellence av Society for news design, en organisation som uppmärksammar tidningsdesign över hela världen, i kategorin Redesign.

— Det var dags för Metro att flytta fram positionerna formmässigt. Vårt mål var att skapa en stark nyhetslook som samtidigt öppnade för en generös magasinsdesign till helgen. Det är både glädjande och smickrande att Society for news designs internationella jury uppmärksammade och belönade våra genomgripande förändringar, säger John Bark, creative director, Metro.

Arbetet med den nya formen gjordes av Metro själva. I arbetsgruppen ingick John Bark, creative director, Niklas Wennergren, redigerare, Fredrik Tideman, printredaktör och Viktor Ander, tidigare printchef på Metro.

— Vi är otroligt stolta över att ha kompetensen att göra det här inhouse med egna duktiga formgivare. Med det vet vi att vi kan leverera en snygg tidning varje dag, säger Henrik Ek, editionschef.