Minimalistisk blandning av Sverige och Japan

TEXT 

Camilla Buch

ÄNDRAD 

2018-04-13

 | 

PUBLICERAD 

2018-04-13
Nya restaurangen Unn får grafisk profil inspirerad av teppanyaki-hällen och en enkel form.

Unn är en ny restaurang i det avskilda rummet på systerrestaurangen Tak. Idén till att skapa en unik matupplevelse för åtta personer uppkom tidigt under arbetsprocessen med Tak, enligt designbyrån WDW creative som arbetat med restaurangen från idé till ett färdigt koncept.

Arbetet med den nya restaurangen och dess grafiska profil började med namnet, Unn, som står för våg, djup och hav. Ordet har en symbolisk betydelse i den nordiska mytologin och passar in mycket väl på deras inriktning –modern nordisk matkultur, influerad av japanska tillagningsmetoder, menar byrån.

Fokuspunkten för den grafiska identiteten hamnade på teppan, alltså den japanska stekhällen som gästerna samlas runt för att äta och titta på när maten lagas.

– Vår ambition var att skapa en minimalistisk form som i sin enkelhet lyckas sammanfatta det unika med Unn, där hällen är i centrum. Därför ville vi att även all kommunikation skulle ske på den grafiska hällen, säger Jon Bergsman, art director på WDW creative.