Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

”Mitt intresse ligger i att titta på det som inte får utrymme och varför”

TEXT Johanna Björklund

Parasto Backman är grafisk formgivare och lektor på Konstfack. Vi träffade henne för att prata trender inom visuell kommunikation – men landade i en omvärldsspaning.

Annons
Foto: Jimmy Eriksson

Ett stenkast från Götgatsbacken i Stockholm möter vi Parasto Backman i hennes designstudio Studio Parasto Backman. I ett decennium har hon bedrivit egen verksamhet och undervisar sedan tre år tillbaka på Konstfacks normkreativa masterprogram Visuell kommunikation.

Hur ser du på trender inom visuell kommunikation?
— För mig ligger intresset varken i trender eller motsatsen till trender. Mitt intresse ligger i att titta på det som inte får utrymme och varför. I min undervisning jobbar jag med masterstudenter och det är ju en plattform för fördjupning av vårt ämnesområde. En fördjupning kräver tid i motsats till trender, som kommer och går, ofta i en snabb takt. Med dagens strömmingar så är det just tid och fördjupning som jag tror vi behöver mer av.

 Finns det några specifika områden du ser tar mer plats detta år?
— Något jag önskar mer av är konstnärlig forskning. Visuell kommunikation har nyligen blivit ett eget ämnesområde (genom Vetenskapsrådet) inom just konstnärlig forskning, vilket öppnar en viktig dörr för vårt fält och kan utveckla ämnesområdet. Visuell kommunikation tar stor plats i vårt samhälle i dag inte minst i och med digitaliseringen – men det knasiga är att det inte finns någon direkt bevakning eller dialog kring vårt ämne. Jämför det med andra konstnärliga arenor så som konst, arkitektur, musik och litteratur. Effekten av konstnärlig forskning bidrar till fördjupad kunskap och ökad status i området.  

Utöver det strukturella, kan du ge oss en mer specifik spaning?
— Nej, haha.

 Att belysa maktstrukturer inom grafisk design – vad menar du med det och varför är det viktigt?
— Att belysa maktstrukturer handlar om att synliggöra de traditioner som dominerar vårt fält, och att ifrågasätta varför vi använder oss av så snäva referenser. Det handlar om att inte ta formmässiga beslut per default, utan veta varför jag gör vissa val. Till exempel som att oreflekterat utgå från den vita färgen som en neutral bas, vilket det ju inte är – alltså neutralt. Givetvis går det inte ut på att förkasta vissa normer och ersätta dem med andra, utan snarare att vi behöver släppa fram fler berättelser och synsätt. På så sätt kan vi spegla hela vårt samhälle.

 Behövs inte standardiseringar och strukturer av ren funktion?
— Egentligen ifrågasätter jag inte det, utan har en önskan om att det som anses ickenormativt i dag ska kunna samexistera. Jag är precis som alla andra påverkad av rådande maktstrukturer och förhåller mig dagligen till det, men använder detta förhållningssätt för att kunna utöka min egen palett. I dag finns det åtminstone en plattform för det här, det gjorde det inte för bara tio år sedan. Det är ju positivt! 

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop

Integritetsinställningscenter

Google Analytics

Used to distinguish users in google analytics.

_ga, _gid

User login

WordPress uses cookies, or tiny pieces of information stored on your computer, to verify who you are. There are cookies for logged in users and for commenters.

wordpress_logged_in_, wordpress_sec_, wordpress_test_cookie, wp-settings-5, wp-settings-time-5

Site setting

To store a the logged in user's username and a 128bit encrypted key. This information is required to allow a user to stay logged in to a web site without needing to submit their username and password for each page visited. Without this cookie, a user is unable to proceed to areas of the web site that require authenticated access.

PHPSESSID

GDPR Consent

GDPR – check for consent types.

gdpr[consent_types]