Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

”Mitt intresse ligger i att titta på det som inte får utrymme och varför”

TEXT Johanna Björklund

Parasto Backman är grafisk formgivare och lektor på Konstfack. Vi träffade henne för att prata trender inom visuell kommunikation – men landade i en omvärldsspaning.

Annons
Foto: Jimmy Eriksson

Ett stenkast från Götgatsbacken i Stockholm möter vi Parasto Backman i hennes designstudio Studio Parasto Backman. I ett decennium har hon bedrivit egen verksamhet och undervisar sedan tre år tillbaka på Konstfacks normkreativa masterprogram Visuell kommunikation.

Hur ser du på trender inom visuell kommunikation?
— För mig ligger intresset varken i trender eller motsatsen till trender. Mitt intresse ligger i att titta på det som inte får utrymme och varför. I min undervisning jobbar jag med masterstudenter och det är ju en plattform för fördjupning av vårt ämnesområde. En fördjupning kräver tid i motsats till trender, som kommer och går, ofta i en snabb takt. Med dagens strömmingar så är det just tid och fördjupning som jag tror vi behöver mer av.

 Finns det några specifika områden du ser tar mer plats detta år?
— Något jag önskar mer av är konstnärlig forskning. Visuell kommunikation har nyligen blivit ett eget ämnesområde (genom Vetenskapsrådet) inom just konstnärlig forskning, vilket öppnar en viktig dörr för vårt fält och kan utveckla ämnesområdet. Visuell kommunikation tar stor plats i vårt samhälle i dag inte minst i och med digitaliseringen – men det knasiga är att det inte finns någon direkt bevakning eller dialog kring vårt ämne. Jämför det med andra konstnärliga arenor så som konst, arkitektur, musik och litteratur. Effekten av konstnärlig forskning bidrar till fördjupad kunskap och ökad status i området.  

Utöver det strukturella, kan du ge oss en mer specifik spaning?
— Nej, haha.

 Att belysa maktstrukturer inom grafisk design – vad menar du med det och varför är det viktigt?
— Att belysa maktstrukturer handlar om att synliggöra de traditioner som dominerar vårt fält, och att ifrågasätta varför vi använder oss av så snäva referenser. Det handlar om att inte ta formmässiga beslut per default, utan veta varför jag gör vissa val. Till exempel som att oreflekterat utgå från den vita färgen som en neutral bas, vilket det ju inte är – alltså neutralt. Givetvis går det inte ut på att förkasta vissa normer och ersätta dem med andra, utan snarare att vi behöver släppa fram fler berättelser och synsätt. På så sätt kan vi spegla hela vårt samhälle.

 Behövs inte standardiseringar och strukturer av ren funktion?
— Egentligen ifrågasätter jag inte det, utan har en önskan om att det som anses ickenormativt i dag ska kunna samexistera. Jag är precis som alla andra påverkad av rådande maktstrukturer och förhåller mig dagligen till det, men använder detta förhållningssätt för att kunna utöka min egen palett. I dag finns det åtminstone en plattform för det här, det gjorde det inte för bara tio år sedan. Det är ju positivt! 

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Prenumerera
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Prenumerera
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Prenumerera
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Prenumerera
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Prenumerera
magimage
magimage
2018
No1

Passionsfyllt foundry | Typografiska omslag | Jämställt inom typografin | Historisk inspiration | Rörlig typografi | Att nå ut med snitten | Webbverktygen för typo | Byråer efter koncept

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No5

Framtiden för reklam | Inkludering för tillväxt | Formgivarens roll i en globaliserad värld | Norm Form | Aardman Studios | Färg på rätt sätt | En kräsen generation

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No4

Klarnas nya form | Från A till Zlatan | Vikten av design hos Sveriges digitala jättar | Curious ställer frågan först | Starka identiteter för stora varumärken | Converse tar steget fram med blicken bakåt | Nordiskt fokus på flygplansmat

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No3

Psykedelisk design | Koncept för krögare | Gedigna kreatörer | Identitet med stil | Matigt fotografi | Alectas historia | Läskig analys

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No2

VR till folket | Karaktärsdesign | Robert Sundelin | Johanna Hanno | En byrå över gränser | Framtidens filmstudio | Wacoms nya plattor | Juventus rebrand

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No1

Fantastiska världar – Alexander Jansson & Mina Lima | Jakob Trollbäck | Rysk revolution | Magasindesign | Ny form för public service |

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No4

Starta egen byrå? – Möjligheterna, utmaningarna och fallgroparna | SJ byter spår | På besök hos Bold | Få effekt utomhus | Typsnittens psykologi | Pionjärer inom VR | Pinterests planer

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No3

Tonsäkra omslag – från vinyl till ikon | I huvudet på Jesper Waldersten | En bråkig 40-åring | Där data dominerar | Stjärnskottet Rachel Gogel

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No2

Att formge bortom skärmen | Jonathan Barnbrook | Sätt översättningarna | Så funkar Adobe XD | Aktuellt | Portfolio

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No1

Design <3 kod I Färglära från Way Out West I Hon formar nyheterna I Så arbetar du med virtuell verklighet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No8

Henrik Nygren | Formgivarpanelen trendspanar | Appar utan kod | Årets stora formhändelser

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No7

Tema: Typografi | Tobias Frere-Jones | En eklektisk typ | Slitstark form | Från Lady Gaga till Hamilton

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No6

Tema: Karriär | Framtidens kompetens | Björn Kusoffsky | Maxa frilansverksamheten | Nyheterna i Adobe Creative Cloud

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No5

Tema: Hantverk | En responsiv pionjär | Lotta Kühlhorn | Färgglad ölform | Guide: Kalligrafi

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No4

Tema: Grafisk identitet | Tre identiteter | Acne Advertising | Alla finalister i #omSLAGET | Emojins intåg

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No3

Bärbar design | Filmisk form | Jane Bark | Högupplösta skärmar | Uppe i molnet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No2

Wyatt Mitchell | Grafitti i storformat | Iskalla typer | Ett tungt frågetecken | Guide: Välj rätt papper

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No1

Bildens kraft | Microsofts designchef om framtiden | Lasse Skarbövik | Spel som gör skillnad | Guide: Nyheterna i Camera Raw

Prenumerera