I rollen som AD arbetar Lisa med många varierande uppdrag. Hon berättar att det kan vara allt ifrån att ta fram en grafisk profil eller ett kommunikationskoncept till skapande av en hel tidskrift.
– Just nu är fokus på en produktkatalog åt vår kund Vinga, där jag har det övergripande ansvaret för både designen och formen. Samtidigt jobbar jag med ett kommunikationskoncept för ett lokalt tryckeri, i samma veva som en filmproduktion för Hökerum Bygg planeras. Här har vi även gjort ett arbete med att ta fram en värderingsdriven handbok för dem. I denna beskrivs till exempel hur man ska vara mot varandra på jobbet, säger hon.
Beyond Communication tog fram både idé och design. I samband med detta höll de även en kickoff i form av en talkshow där de anställda i företaget blev involverade.
– Detta blev ett kul helhetskoncept! Sedan har jag även skapat en skoguide åt Brunngård, ett Boråsföretag som gör skoprodukter. Ett annat spännande uppdrag är planering av ett koncept för en ny stadsdel i Göteborg.
Med så många bollar i luften gäller det att ha ett bra samarbete med rätt folk på rätt plats – och såklart också en glädje och ett driv att skapa. Det drivet menar Lisa uppstår mycket tack vare en tight relation mellan projektledare och kreatörer där varje plan utformas gemensamt.
– Jobben är både varierande och roliga. Oftast har vi en uppstart med kund där alla i projektet är med. Därefter sätter vi oss ihop internt, går igenom uppdraget och ger kunden en ”backbrief”. När alla är eniga om vad som ska göras jobbar vi i team där vi tar fram en idé som sedan presenteras för kund. Jag tycker att tighta avstämningar med uppdragsgivaren är viktigt för att resultatet ska bli så bra som möjligt. När kunden är med på noterna färdigställer vi enligt bestämd plan.
Inspiration hämtar Lisa genom att hela tiden se sig omkring på olika plattformar.
– Det kan vara sociala medier, eller ett typsnitt man råkar se på en förpackning i badrumsskåpet. Inspirationen finns ju överallt! Skulle man köra fast tycker jag att det är bäst att släppa projektet en stund och göra något annat. Jag är ju en passionerad löpare så oftast kan det komma till mig under ett lunchpass.
Tre snabba med Lisa:
Hur håller du dig ajour med allt som händer i branschen?
– Jag läser nyhetsbreven man får via olika branschtidningar samt hör branschsnacket mellan kollegorna.
Vad utmärker god formgivning enligt dig?
– Ett riktigt bra satt typsnitt samt fina kombinationer mellan färg och form får mitt hjärta att klappa lite extra.
När känns ditt jobb som mest fantastiskt?
– När jag känner att jag levererat ett bra jobb som blivit uppskattat av kunden. En riktigt nöjd kund betyder mer än priser och utmärkelser.