Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Motsatsen till vanligt

TEXT Camilla Buch

När Monday Studios skulle rebrandas ville de långt från det vanliga. Resultatet är Oridnary, med en ny visuell identitet från Bedow.

Annons

Designstudion Bedow hade jobbat med Oridnary tidigare, när de var kända som Monday Studios, så när den digitala studion skulle rebrandas var det Bedow som fick uppdraget.

– Emil som driver verksamheten gillar att utmana, att överträffa det vanliga. Vi funderade på hur vi, på ett enkelt och roligt sätt, kunde översätta hans styrka visuellt och i ett nytt namn. Eftersom de jobbar både i Sverige och internationellt så var engelska ett naturligt val och valet föll ordet ordinary och utmanade det genom att stava det fel, säger Perniclas Bedow.

Han beskriver det som en designlösning som är copy-baserad. Varumärket kan med det här systemet kännas igen utan logotyp, utan typsnitt, utan bildmanér. Bara genom att kasta om bokstäverna i en text kan Oridnary kännas igen i alla kanaler.

– Jag brukar prata om att logotypen inte har samma dignitet som den tidigare haft, utan att det mer handlar om det visuella systemet, men i det här fallet tycker jag att vi har lyckats ta det ännu ett steg genom att jobba med textens form. Eftersom vi läser text i ordbilder så räcker det att ordets första och sista bokstav sitter på rätt plats i ordet för att vi ska kunna läsa vad det står.

Väl inne på Oridnarys hemsida finns systemet i effekt – texten som till en början är huller om buller rätas ut i takt med att du scrollar.

– Även om det visuella är välgjort så är namnet i kombination med texterna styrkan i Oridnarys nya identitet. En enkel lösning som bygger på felstavningar och mig veterligen har det inte gjorts något sådant tidigare.

Logotypen följer samma koncept – de har tagit en vanlig sanserif och dragit i staplar och kurvor för att skapa motsatsen till vanligt, enligt Perniclas. Logotypmärket består av ett O, ett streck, och ett Y, vilket följer samma idé som texten: så länge första och sista bokstaven är på plats förstår vi sammanhanget.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Prenumerera
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Prenumerera
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Prenumerera
magimage
magimage
2018
No1

Passionsfyllt foundry | Typografiska omslag | Jämställt inom typografin | Historisk inspiration | Rörlig typografi | Att nå ut med snitten | Webbverktygen för typo | Byråer efter koncept

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No5

Framtiden för reklam | Inkludering för tillväxt | Formgivarens roll i en globaliserad värld | Norm Form | Aardman Studios | Färg på rätt sätt | En kräsen generation

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No4

Klarnas nya form | Från A till Zlatan | Vikten av design hos Sveriges digitala jättar | Curious ställer frågan först | Starka identiteter för stora varumärken | Converse tar steget fram med blicken bakåt | Nordiskt fokus på flygplansmat

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No3

Psykedelisk design | Koncept för krögare | Gedigna kreatörer | Identitet med stil | Matigt fotografi | Alectas historia | Läskig analys

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No2

VR till folket | Karaktärsdesign | Robert Sundelin | Johanna Hanno | En byrå över gränser | Framtidens filmstudio | Wacoms nya plattor | Juventus rebrand

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No1

Fantastiska världar – Alexander Jansson & Mina Lima | Jakob Trollbäck | Rysk revolution | Magasindesign | Ny form för public service |

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No4

Starta egen byrå? – Möjligheterna, utmaningarna och fallgroparna | SJ byter spår | På besök hos Bold | Få effekt utomhus | Typsnittens psykologi | Pionjärer inom VR | Pinterests planer

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No3

Tonsäkra omslag – från vinyl till ikon | I huvudet på Jesper Waldersten | En bråkig 40-åring | Där data dominerar | Stjärnskottet Rachel Gogel

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No2

Att formge bortom skärmen | Jonathan Barnbrook | Sätt översättningarna | Så funkar Adobe XD | Aktuellt | Portfolio

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No1

Design <3 kod I Färglära från Way Out West I Hon formar nyheterna I Så arbetar du med virtuell verklighet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No8

Henrik Nygren | Formgivarpanelen trendspanar | Appar utan kod | Årets stora formhändelser

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No7

Tema: Typografi | Tobias Frere-Jones | En eklektisk typ | Slitstark form | Från Lady Gaga till Hamilton

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No6

Tema: Karriär | Framtidens kompetens | Björn Kusoffsky | Maxa frilansverksamheten | Nyheterna i Adobe Creative Cloud

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No5

Tema: Hantverk | En responsiv pionjär | Lotta Kühlhorn | Färgglad ölform | Guide: Kalligrafi

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No4

Tema: Grafisk identitet | Tre identiteter | Acne Advertising | Alla finalister i #omSLAGET | Emojins intåg

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No3

Bärbar design | Filmisk form | Jane Bark | Högupplösta skärmar | Uppe i molnet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No2

Wyatt Mitchell | Grafitti i storformat | Iskalla typer | Ett tungt frågetecken | Guide: Välj rätt papper

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No1

Bildens kraft | Microsofts designchef om framtiden | Lasse Skarbövik | Spel som gör skillnad | Guide: Nyheterna i Camera Raw

Prenumerera