Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Motsatsen till vanligt

TEXT Camilla Buch

När Monday Studios skulle rebrandas ville de långt från det vanliga. Resultatet är Oridnary, med en ny visuell identitet från Bedow.

Annons

Designstudion Bedow hade jobbat med Oridnary tidigare, när de var kända som Monday Studios, så när den digitala studion skulle rebrandas var det Bedow som fick uppdraget.

– Emil som driver verksamheten gillar att utmana, att överträffa det vanliga. Vi funderade på hur vi, på ett enkelt och roligt sätt, kunde översätta hans styrka visuellt och i ett nytt namn. Eftersom de jobbar både i Sverige och internationellt så var engelska ett naturligt val och valet föll ordet ordinary och utmanade det genom att stava det fel, säger Perniclas Bedow.

Han beskriver det som en designlösning som är copy-baserad. Varumärket kan med det här systemet kännas igen utan logotyp, utan typsnitt, utan bildmanér. Bara genom att kasta om bokstäverna i en text kan Oridnary kännas igen i alla kanaler.

– Jag brukar prata om att logotypen inte har samma dignitet som den tidigare haft, utan att det mer handlar om det visuella systemet, men i det här fallet tycker jag att vi har lyckats ta det ännu ett steg genom att jobba med textens form. Eftersom vi läser text i ordbilder så räcker det att ordets första och sista bokstav sitter på rätt plats i ordet för att vi ska kunna läsa vad det står.

Väl inne på Oridnarys hemsida finns systemet i effekt – texten som till en början är huller om buller rätas ut i takt med att du scrollar.

– Även om det visuella är välgjort så är namnet i kombination med texterna styrkan i Oridnarys nya identitet. En enkel lösning som bygger på felstavningar och mig veterligen har det inte gjorts något sådant tidigare.

Logotypen följer samma koncept – de har tagit en vanlig sanserif och dragit i staplar och kurvor för att skapa motsatsen till vanligt, enligt Perniclas. Logotypmärket består av ett O, ett streck, och ett Y, vilket följer samma idé som texten: så länge första och sista bokstaven är på plats förstår vi sammanhanget.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop