Ny flaskdesign ersätter den tidigare nedtonade och minimalistiska stilen och är Stoneleighs hittills mest anmärkningsvärda uppdatering vad gäller utseende. Man har som ambition att tilltala den moderna vinentusiasten, samtidigt som den vill förmedla vinhusets unika naturförutsättningar och hur de påverkar vinernas smakprofiler. Genom det nya formspråket vill de försöka visualisera hur den unika jordmånen i Rapaura ger vinets dess utpräglade fräscha krispighet och livfulla smaker.
Målet med designförändringen är att framhäva Nya Zealands natur i allmänhet, och Marlbouroughområdet i synnerhet. Området är välkänd för dess skönhet och är dessutom starkt förknippad med Stoneleighs viner och deras smakprofil.
– Stoneleighs Sauvignon Blanc är Sveriges mest populära och sålda Nya Zeeländska vin, mycket på grund av de friska och aromatiska smakerna som vi kan tacka Marlbouroughs speciella natur för. Den nya designen speglar verkligen vinets smakprofil och förmedlar den harmoni som genomsyrar hela Stoneleighs sortiment, säger Anna Westermark, senior produktchef för Stoneleigh.
Flaskan har designats med ambitionen att på ett personligt sätt lyfta varje produkt i Stoneleighs utbud. Med lokal flora och fauna som till exempel den Nya Zeeländska solfjäderstjärten, duvor och ormbunkar fångas naturen på ett unikt sätt.
De nya flaskorna förväntas finnas på Systembolaget vid årsskiftet.