Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Naturens underverk har inspirerat ny flaskdesign

TEXT Mina Stierna
Annons

Ny flaskdesign ersätter den tidigare nedtonade och minimalistiska stilen och är Stoneleighs hittills mest anmärkningsvärda uppdatering vad gäller utseende. Man har som ambition att tilltala den moderna vinentusiasten, samtidigt som den vill förmedla vinhusets unika naturförutsättningar och hur de påverkar vinernas smakprofiler. Genom det nya formspråket vill de försöka visualisera hur den unika jordmånen i Rapaura ger vinets dess utpräglade fräscha krispighet och livfulla smaker.

Målet med designförändringen är att framhäva Nya Zealands natur i allmänhet, och Marlbouroughområdet i synnerhet. Området är välkänd för dess skönhet och är dessutom starkt förknippad med Stoneleighs viner och deras smakprofil.

– Stoneleighs Sauvignon Blanc är Sveriges mest populära och sålda Nya Zeeländska vin, mycket på grund av de friska och aromatiska smakerna som vi kan tacka Marlbouroughs speciella natur för. Den nya designen speglar verkligen vinets smakprofil och förmedlar den harmoni som genomsyrar hela Stoneleighs sortiment, säger Anna Westermark, senior produktchef för Stoneleigh.

Flaskan har designats med ambitionen att på ett personligt sätt lyfta varje produkt i Stoneleighs utbud. Med lokal flora och fauna som till exempel den Nya Zeeländska solfjäderstjärten, duvor och ormbunkar fångas naturen på ett unikt sätt.

De nya flaskorna förväntas finnas på Systembolaget vid årsskiftet.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop