Utställningen, som är öppen för allmänheten 20 maj, är enligt årets studentbyrå ett sinnesexperiment som vill lyfta styrkan i det mänskliga, i framtidens kommunikation. Det grafiska manéret bottnar också i det mänskliga, i en tolkning av faktiska bilder på nervtrådar.
– Den största utmaningen låg i att hitta balansen mellan att skapa någonting som har attityd men samtidigt har en mjuk organsik känsla. Vi visste tidigt i processen att vi ville arbeta med rörligt material och tog därför kontakt med Elias Klingén, en duktig 3D-grafiker som specialiserat sig på experimentella former och uttryck. Tillsammans testade vi oss fram till ett resultat som kändes rätt med vår vision, säger Carl Cerstrand, art director i årets Studentbyrå.
Under utställningsveckan syns det rörliga grafiska manéret runt om i Stockholm, då både Clear Channel och Attracta valt att exponera Addx under utställningsveckan.
– Vi har byggt upp en värld av nervtrådar som gjort det möjligt för oss att variera uttrycket utan att tappa igenkänning. Något som också var viktigt för oss var att identiteten skulle kunna tas ut i fysisk form, kännas levande i huset och i många olika kanaler. Det tycker jag vi lyckats med, därför känns det extra kul att vi får möjlighet att visa upp vårt manér i den här utsträckningen, säger Philip Nyman, grafisk designer i årets Studentbyrå.