Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Nu visas dans som kollektiv VR-upplevelse

TEXT Mina Stierna
ÄNDRAD 2019-02-01 | PUBLICERAD 2019-02-01
Annons

Stereoskopisk stillbild ur Skid VR. Foto: Gorki Glaser-Müller

Dans i VR-glasögon? Vid de sista föreställningarna av Skid & Decadance Gothenburg har publiken fått chansen att testa något helt nytt: en gemensam virtual reality-upplevelse av dansverket Skid.

Vid föreställningen i torsdags av Skid & Decadance Gothenburg fick 80 personer ur publiken (10 åt gången) chansen att också uppleva dans genom VR-glasögon. Som om de själva satt på Skids lutande dansgolv kunde de se dansare glida förbi precis bredvid dem och själva bestämma kamerautsnittet.

– Det är en dröm som gått i uppfyllelse att det går att kommunicera med en publik på detta sätt. Torsdagens test var vårt allra första, men det gick exceptionellt bra och nu har vi en prototyp att arbeta vidare med, säger filmaren Gorki Glaser-Müller.

Vid sidan av sitt konstnärskap arbetar han med berättande i VR på Narrative VR Lab på Visual Arena, som är en samverkansplattform för användning av visualisering och en del av Lindholmen Science Park.

Premiärvisningarna på GöteborgsOperan är en del av projektet Framtidens Biograf, som drivs av Visual Arena och Teater Aftonstjärnan, med syfte att undersöka hur det bästa från biobesöket – att mötas, kan slås ihop med det bästa från virtual reality, nämligen att vara omgiven av filmen.

Även vid kvällens (utsålda) föreställning kommer delar av publiken att få chansen att testa Skid VR. Det drygt fem minuter långa filmavsnittet ur Damien Jalets dansverk med GöteborgsOperans Danskompani, är filmat med 180-graderskamera.

VR-upplevelser har vi kunnat ta del av tidigare, men det som är nytt med projektet är den synkade, kollektiva visningen – att alla tar del av samma VR-upplevelse. Precis som i en teater- eller biosalong där publiken upplever verket tillsammans, berörs och skrattar på samma ställen.

– Oss veterligen är GöteborgsOperan den första kulturorganisationen som bjuder på den här sortens kollektiv, VR-upplevelse i Sverige. Tills för bara några år sedan var denna typ av visning inte tekniskt möjlig, säger filmaren Gorki Glaser-Müller.

Samarbetet med GöteborgsOperans Danskompani inleddes för över ett år sedan och för konstnärliga ledaren Katrín Hall fanns det flera anledningar för kompaniet att medverka i projektet.

– Vi letar ständigt efter nya, innovativa sätt att utveckla, dela och presentera vår konst. Vi strävar alltid mot att skapa upplevelser som överraskar vår publik. Det här projektet är en utforskande resa och ett möte mellan kreativa krafter inom helt olika fält. Hittills handlar det om ett experiment med denna teknologi. Ingen vet var resan slutar, säger Katrín Hall.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop