Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Ny designstudio vill samla kvinnliga supertalanger

TEXT Lamin Kivelä

Med erfarenhet inom lifestyle och beauty för kunder som Absolut, H&M och Rodebjer har varumärkesstrategen Hanna Rydholm och art directorn Sofia Larsén startat Nudla – en designstudio och ett nätverk för kvinnor och icke-binära som vill påverka en bransch de uppfattar som stereotyp.

Annons

Året har sett annorlunda ut på flera sätt, berättar Sofia Larsén. Kollegan Hanna Rydholm fortsätter;

– Vi hade precis signat kontrakt på fem år till för lokalerna , börjat anställa fler. Så kom pandemin.

Det var innan sommaren och studion som senare skulle bli Nudla hette fortfarande Good Luck Have Fun (GLHF).

Pandemin påskyndade beslutet att ta över och starta om för att göra något helt eget. De köpte ut Anton De Visscher och Simon Dobrzynski, som grundat GLHF 2013.

Nu är det mitten av september 2020. Affären är klar och designstudion Nudla lanserades för några veckor sedan.

Vi sitter på en takpub inte långt ifrån Kungsträdgården i Stockholm. Det varma kaffet hjälper till att stänga ute regndropparna, som envist kastar sig i grupp mot de stora glaspartierna som skiljer oss från den mörka himlen.

– Vad vi gör, vårt dagliga jobb och vårt erbjudande har egentligen inte förändrats så mycket sedan GLHF. Det är mer hur vi gör det som är annorlunda, berättar Sofia Larsén, med eftertryck på ”hur”.

De båda grundarna av studion Nudla, varumärkesstrategen Hanna Rydholm och art directorn Sofia Larsén. Foto: Pressbild.

En viktig skillnad nu, mot innan de tog över och började göra om är att designstudion helt ägs och drivs av kvinnor.

– Vi har pratat jättemycket om vi ska lyfta att vi är två kvinnor som gör det här. Vi landade i att det gör skillnad, eftersom det fortfarande finns så få byråer som ägs och drivs av kvinnor. Även kvinnliga kreatörer, framförallt på mer seniora positioner, är underrepresenterade, vilket gör det ännu viktigare att visa att vi finns, säger Sofia Larsén.

Tidigare har de jobbat brett, med olika typer av kunder och företag. Både med varumärken inom lifestyle och beauty, som Löwengrip, Bianca Ingrossos Caia, Esprit och J Lindeberg, men även med till exempel Viaplay och business to business inom fintech och andra delar av finanssektorn.

Med Nudla ligger fokus på business to consumer, i första hand inom lifestyle och beauty. En industri som enligt Hanna Rydholm och Sofia Larsén omsätter över 20 miljarder årligen i Sverige.

Hanna Rydholm berättar att även om skönhetsbranschen främst är kodad för kvinnor, ägs och drivs många av bolagen ändå av män.

– Det är viktigt att ha flera perspektiv i teamen bakom ett varumärke som kommunicerar mot konsument. Här kan vi, tillsammans med kunden, välja att ta in kvinnliga kreatörer, och på så vis skapa koncept och design som träffar fler kunder och på nya sätt. På så vis tar vi varumärket till nästa nivå.

Genom att lyfta kvinnor och icke-binära kreatörer i team och processer hoppas designstudion Nudla kunna skapa koncept som fler konsumenter kan relatera till, inte minst genom hur varumärken väljer att tilltala och porträttera sina målgrupper.

Nudla ska upplevas som både modernt och seriöst, men samtidigt kommunicera lekfullhet och utforskning. Vi har en mänsklig approach med mycket personlighet och färger i bildspråket, och valde därför att ge vår logotyp tyngd och tydlighet för att bryta av mot det mjuka, berättar Sofia Larsén, art director på Nudla.
Nudla ska upplevas som både modernt och seriöst, men samtidigt kommunicera lekfullhet och utforskning. Vi har en mänsklig approach med mycket personlighet och färger i bildspråket, och valde därför att ge vår logotyp tyngd och tydlighet för att bryta av mot det mjuka, berättar Sofia Larsén, art director på Nudla.

Nudla sitter kvar i samma lokaler där GLHF satt tidigare, på Brännkyrkagatan i Stockholm. Där vill de fortsätta bygga visuellt starka varumärken i allt från förpackning till förtroendeingivande visuellt uttryck i digitala kanaler. Men designstudion är bara är en del i deras satsning, förklarar Sofia Larsén.

– Vi ska både vara en designstudio, och ett nätverk som bjuder in kreatörer och konstnärer. Framförallt med fokus på kvinnor och icke-binära. Kunden kanske inte alltid söker aktivt efter att representera nya perspektiv genom sina kreatörer eller i sina team och där kan vi fylla en viktig funktion, säger hon.

Även om duon haft med sig samma tänk i tidigare jobb på GLHF, valde de att rebranda för att förtydliga studions fokus på lifestyle och beauty och vikten av diversifiering i hela kedjan.

–  Vi ställde oss själva frågorna vi brukar ställa till våra kunder och tog in extern hjälp, för att hitta svaret på hur vi ska positionera oss, berättar Hanna Rydholm.

Designskisser på vägen mot det som blev den färdiga logotypen för studion. Skiss: Sofia Larsén.
Designskisser på vägen mot det som blev den färdiga logotypen för studion. Skiss: Sofia Larsén.

På frågan hur de kom på namnet Nudla, svarar Hanna Rydholm att de ofta pratar om att ta bort ”fluffet” runt ett varumärke, att klä av det. Därifrån kommer ”Nude”. Den andra delen av namnet kommer från att ”doodla”, som i att låta fantasin och kreativiteten flöda genom att skissa eller skapa.

Då vi lämnar takpuben har regnet tagit en paus.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop

Integritetsinställningscenter

Google Analytics

Used to distinguish users in google analytics.

_ga, _gid

User login

WordPress uses cookies, or tiny pieces of information stored on your computer, to verify who you are. There are cookies for logged in users and for commenters.

wordpress_logged_in_, wordpress_sec_, wordpress_test_cookie, wp-settings-5, wp-settings-time-5

Site setting

To store a the logged in user's username and a 128bit encrypted key. This information is required to allow a user to stay logged in to a web site without needing to submit their username and password for each page visited. Without this cookie, a user is unable to proceed to areas of the web site that require authenticated access.

PHPSESSID

GDPR Consent

GDPR – check for consent types.

gdpr[consent_types]