Ny form har som mål att visa progressiv identitet

TEXT 

Mina Stierna

PUBLICERAD 

2019-01-22

Axfood byter nu visuell identitet och logotyp efter närmare 20 år. Den nya formen ska spegla dagens Axfood, visa ett modernt och progressivt koncernvarumärke och bygga en starkare kultur internt.

– Vi har tagit stora kliv inom många områden och har såväl utvecklat vårt erbjudande och vår tillgänglighet som expanderat verksamheten med fler butiker, e-handel och nya segment. Vi har även tagit steg för att möta morgondagen med digitalisering och automatisering och har som koncern utvecklats mycket sedan starten. Nu följer även formen med, säger Klas Balkow, vd och koncernchef på Axfood.

Axfoods nya visuella identitet ska spegla en verksamhet i tiden. Det nya uttrycket ska inge känslan av en modern och progressiv koncern, och samtidigt bidra till att bygga en starkare kultur internt.

Axfood har strävat efter att skapa en logotyp som är stark, tidlös och relevant. Det grafiska elementet i x:et är en subtil markör och visuell förenkling av inspirationskällan som är växtens ax. Den avskalade och unikt framtagna typografin blir en bärare av identiteten liksom den varma och jordnära färgpaletten. Den nya formen förtydligar också Axfoods roll som koncernvarumärke där logotypen färg- och formmässigt skiljer sig från de egna butikskedjornas logotyper.

Implementeringen av den nya visuella identiteten påbörjas i januari 2019 och utrullningen sker successivt under året, i både digitala och fysiska miljöer. Den visuella identiteten har tagits fram tillsammans med designbyrån Kurppa Hosk.