Ny identitet för musikbolagens branschorganisation

TEXT 

Mette Rosencrantz

PUBLICERAD 

2024-02-23
Ifpi är den ledande branschorganisationen för musikbolag i Sverige och den drivande kraften bakom bland annat Grammis, Sverigetopplistan och Guld- och platinacertifiering. För att bättre differentiera den svenska profilen från den internationella Ifpi-versionen och få fram en modernare framtoning vände de sig till WDW Creative Studio (som utnämndes till Årets byrå igår).

I arbetet med att ta fram den nya grafiska identiteten för Ifpi Sverige (som står för International Federation of the Phonographic Industry) har WDW Creative jobbat efter ledorden: tydliggöra, förenkla och modernisera.

– Ifpi Sverige spelar en avgörande roll i att synliggöra och stödja svenska musikartisters och musikbolags framgångar, samtidigt som de förvaltar licenser för musikanvändare, säger Jon Bergsman, creative director och grundare på WDW Creative. 

WDW Creative och Ifpi:s relation sträcker sig långt tillbaka i tiden. Bland annat har byrån sedan 2010 haft i uppdrag att ta fram den årliga visuella identiteten för Grammisgalan.   

– Vi jobbar med dem på flera olika uppdrag och skulle säga att vår långa relation gör att processen blir väldigt ärlig och rak.

Med en tyngdpunkt inom det juridiska fältet och en verksamhet som genomsyras av kreativitet och glamour, är musikbranschen som Ifpi verkar inom en av de mest mytomspunna.

– Den nya identiteten fångar sammanflätningen mellan den strikta juridiken och den kreativa musikbranschen. Profilen balanserar en känsla av seriositet med lekfullhet och är utformad för att vara mångsidig och anpassningsbar för olika sammanhang och enheter, både idag och i framtiden, säger Jon.

Läs också: Punkig postmodernism på Grammisgalan

Med Sverige i fokus
En nyckeldel i arbetet med den nya profilen har varit att bättre differentiera logotypen från den internationella versionen. Organisationen är verksam i 75 länder och då den svenska filialen jobbar mycket med det globala originalmaterialet var det samtidigt viktigt att behålla de delar som kännetecknar Ifpi. 

– Vi har utgått från den internationella Ifpi-logotypen med tillägget ”Sverige” och ”Sweden”, vilket både bibehåller igenkänning och signalerar den svenska marknaden. Den tidigare logotypen för Ifpi Sverige var inkapslad i en rektangel, så tanken med den nya logotypen har varit att frigöra Ifpi-swooshen. Lite som att vi släppt ut den ur sin fångenskap, som ett steg i moderniseringen av identiteten, säger han. 

Den svenska tråden syns även i färgpaletten, som hämtat inspiration ur den svenska flaggan. Detta menar Jon hjälper till att förstärka organisationens förankring på den svenska marknaden samtidigt som det möjliggör en varierad användning av olika färger för olika syften. 

Ljudvågor och instrument som grafiska element
Som huvudtypsnitt har man valt Googles DM Sans. Fonten har en låg kontrast med geometriska former som vidare kunde bidra till den övergripande dynamiska och moderna stilen. Färgpaletten, ikonen och typsnittet kompletteras med grafiska element formade som ljudvågor och instrument för att adderar en ytterligare dimension av kreativitet och lekfullhet till profilen.

– Det är en ära för oss på WDW Creative att få bidra till att forma en identitet som inte bara speglar Ifpis verksamhet utan också det starka engagemanget för svensk musik. Vi tror på kraften att addera emotionella värden och är stolta över att vara en del av att stärka dess närvaro inom branschen med en ny grafisk identitet, säger Jon.

Läs också: De hittar formen på Grammis varje år

Majoriteten av WDW:s uppdragsgivare verkar inom hotel, restaurang, beauty, mode och musik.

Lisa Cronstedt, projektledare på Ifpi Sverige, är nöjd med resultatet. 

– Vår ambition har varit att skapa en grafisk identitet som inte bara representerar våra värderingar och verksamhet på ett autentiskt sätt, utan också ger oss möjlighet att vara flexibla och innovativa i våra kommunikationsinsatser. Tillsammans med WDW Creative har vi skapat något unikt och tidlöst, säger hon. 

Hur kommer det sig att ni valt att specialisera er på livsstils-kommunikation?
– I början av min och Lisa Harrlings (den andra grundaren) karriärer så jobbade vi mycket med musik, kultur och mode och det är något som alltid legat oss varmt om hjärtat. Så när WDW startades så var det utifrån att vi ville jobba med branscher och varumärken vi tyckte om och kanske viktigast av allt, jobba med människor vi tyckte om (både som kollegor och kunder). Då blev livsstilssegmentet ett naturligt val, avslutar Jon. 

Uppdragsgivare
Lisa Cronstedt, projektledare Ifpi Sverige
Ludvig Werner, vd Ifpi Sverige

Arbetsgrupp WDW Creative Studio
Camilla Heurlin, projektledare
Jon Bergsman, creative Director
Martin Liljesand, designer

Bildcred: WDW Creative Studio.