Teatern har genom åren blomstrat i omgångar, enligt byrån. Ibland har den strålat och varit relevant, ibland bortglömd och ointressant. Nu ska den moderniseras igen, efter sin senaste förvandling 1976 när Kjerstin Dellert gjorde huset och verksamheten till sin hjärtefråga.
Namnet Confidencen kommer från urmodern till alla restaurangers chambre separée. Ett table à confidence, (som finns på teatern och har givit den namnet) är ett bord som kan sänkas ner genom golvet till källaren där serveringspersonalen kan förbereda för en ny dukning.
– När man gör en ny identitet för ett ställe som Confidencen gäller det att ta hänsyn utan att bli sentimental. Det gäller att utveckla och moderniseras utan att tappa själen. Tillsammans med Kjerstin Dellert och de som styr teatern idag tycker jag att vi hittat ett uttryck som lyckas med balansnumret, säger Eric Bolukbas, cd på Kelly and Pling.
Den nya identiteten ska grundas i Teaterns och Kjerstin Dellerts vilja att ständigt utmana med nyskapande idéer och repertoar, och innehåller därför mycket färger, bildutsnitt och rubriker som tillåts gå utanför marginalen.
– Vi har tagit fram ett utseende som vi tycker visar på ett väldigt framåtlutat Confidencen: med till exempel modevisningar, modern musik och klassiska operor. Men som såklart också andas historia och anor. Klassiska grundvärden med ett modernt uttryck helt enkelt, säger Eric Bolukbas.
Hur har ni tänkt kring logotyp, färgval och typografi?
– Färgvalen är moderna tolkningar av 1700-talsfärger – som man hittar hos Confidencen. Den rosa hämtade vi från Confidencenrummet och den blå färgen har en naturlig plats på kungliga Ulriksdal. Själva logotypen består av tre komponenter. Den kungliga kronan som varit en del av identiteten under lång tid – men nu i en renare, lite striktare form. Namnet Confidencen – med en hårdare och lite stoltare typografi. Och slutligen årtalet då Confidencen stod klart – satt i Sabon, ursprungligen ritat på klassiska Garamond. Årtalet befäster, både i form och innehåll, det historiska och klassiska. Det anrika i Confidencen – Ulriksdals slottsteater.
Fredrik Forslund, vd för Stiftelsen Ulriksdals slottsteater, fortsätter:
– Vi vill att vår grafiska profil ska spegla vår teater och verksamhet. Den nya profilen är modern och elegant samtidigt som den utgår från Confidencens historia – en slottsteater med kungliga anor. Vi vill att Sveriges äldsta rokokoteater ska sticka ut och ständigt vara aktuell för en trogen och en ny publik.