Ny strategi för SIS

TEXT 

Camilla Buch

ÄNDRAD 

2019-05-07

 | 

PUBLICERAD 

2019-05-07
Standardiseringsorganisationen SIS byter både namn och visuell identitet. Den nästan 100 år gamla organisationen som tidigare gått under flera olika namn byter nu från Swedish Standards Institute till Svenska institutet för standarder.

— De senaste åren har vi moderniserat SIS verksamhet, så nu är det hög tid att även fräscha upp vår visuella identitet. Vi ändrar också vårt namn från Swedish Standards Institute till Svenska institutet för standarder, så att namnet kan förkortas till SIS som vi alltid har kallat oss, säger Niki Westerberg, kommunikationschef på SIS.

SIS är en del av ISO och CEN, nätverk av experter som arbetar med att skapa internationella standarder. De projektleder det svenska arbetet med att ta fram standarder och verkar för ökat svenskt inflytande i internationella samarbeten.

Ett exempel på ett lyckat svenskt standardiseringsarbete är att vi i dag kan förutsätta att vi kan använda A4 eller A5-papper i våra skrivare, kuvert, pärmar och mappar.

— Vi har gjort en spännande förändringsresa med ny strategi- och affärsplan, effektivare arbetssätt, nya lokaler och vi är mycket mer strategiskt aktiva inom global standardisering. Vi fortsätter det kommande året att bredda vårt erbjudande med nya digitala produkter och tjänster, så nu behöver det också synas att vi är en modernare organisation. Vi är mycket nöjda med samarbetet med Intellecta Corporate, Essen International och Bazooka som jobbat väl tillsammans med vår inhouseavdelning, säger Niki Westerberg.

Den nya varumärkesplattformen och kommunikationsstrategin hjälpte Intellecta Corporate SIS att ta fram.

— SIS kontaktade oss för att de ville ha hjälp med att arbeta fram en ny varumärkesplattform och kommunikationsstrategi. Det har varit spännande att ta fram de långsiktiga strategiska styrdokumenten. Vi tror att de nu får ännu bättre möjligheter att tydliggöra sitt erbjudande och den nytta de skapar för svenska företag, organisationer och myndigheter, säger Magnus Thorén, senior rådgivare och varumärkesstrateg på Intellecta Corporate.

För webbkonceptet arbetade de med Bazooka och den nya visuella identiteten skapades tillsammans med Essen International.

— Vi startade samarbetet med SIS när de hade tagit fram en ny varumärkesplattform och ville skapa en ny visuell identitet. Det var en ära att hjälpa dem hitta sin unika väg framåt med konceptet ”it fits”. Det illustrerar att en standard är en lösning på ett problem. Nu ser vi fram emot ett ännu tydligare, modernare och mer attraktivt SIS som hjälper ännu fler att arbeta tillsammans för att ta fram hållbara lösningar och standarder, säger Alex Holmen, vd, Essen International.