Den nya utbildningen godkändes nyligen av Myndigheten för Yrkeshögskolan och riktar sig mot nästa generations kreatörer i det digitala landskapet. Flera aktörer i Göteborgsregionen samarbetar kring utbildningen för att bidra med verklighetsförankrade projekt och praktikplatser, bland annat Dear Friends and Shout, Forsman & Bodenfors, Ica Reklam och Valentin & Byhr.
– Digital Designer-utbildningen är en del av vår satsning på nischkompetenser inom digital kreativ produktion. Tekniken går ju så oerhört fort framåt, så många av våra företagspartner upplever verklig brist på kreatörer som är tekniskt kunniga, entreprenörsmässiga och kundorienterade på samma gång. Det här programmet är tänkt att säkerställa just den kombinationen, säger Marie Kalmnäs, ansvarig lärare.
– Vårt behov av nya talanger inom digital design växer hela tiden. Ibland är det svårt att säkra upp rätt kompetens i rätt tid, särskilt bland kreatörer. Men på det här sättet kan vi själva vara med och bidra till att kreatörerna har både verklighetsförankring och eget initiativ, säger Stefan Thomson, digital innovator på Forsman & Bodenfors.