Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Notis
29176

”Nya insikter och strategier behövs för att nå genom bruset”

TEXT Camilla Buch

Jörgen Svedberg är vice vd och varumärkesstrateg på Nine Yards. Han arbetat med strategisk och taktisk kommunikation i mer än 30 år och kommer att inta scenen på Inhousedagen den 22 september.

Annons

Vem är du och vad gör du?
– Jag har arbetat med kommunikation i olika former i 30 år, vilket ju är förskräckligt länge. I dag arbetar jag på kommunikationsbyrån Nine Yards där jag är vice vd och varumärkesstrateg. Jag arbetar mest med att hjälpa företag och organisationer att bygga och utveckla varumärken och knyta dem till sin kommunikation. Jag är också författare till boken 9 – nio resonemang om varumärken och varumärkeskommunikation som släpptes i oktober 2014.

Vad ska du prata om på eventet?
– Jag tänkte fokusera på hur varumärkets roll har förändrats och fått en allt viktigare och mer central betydelse, inte minst för hur vi kommunicerar.

Jörgen Svedberg.

Varför är ämnet så viktigt?
– Det blir allt svårare att navigera i dagens och framtidens kommunikationslandskap. Vi, med betydelsen ”kommunikatörerna”, måste förhålla oss till varumärken, målgrupper, kanaler och annat på nya sätt. Vi är på många sätt mitt i en stor transformation, kalla det paradigmskifte om du vill, och det behövs nya typer av insikter och strategier för att lyckas nå igenom det så kallade bruset; att vara en som inte stör och avbryter utan istället är önskad och välkommen. Då spelar det äkta, välbyggda och levande varumärket en helt avgörande roll.

Vilka är trenderna inom design just nu?
– Varumärken i sig är ju en form av design som ska förklara och gestalta ”vilka vi är”, till skillnad från ”vad vi gör”. Nu är jag ju inte designer så jag är inte rätt att uttala mig om trender och tendenser. Men givetvis är också design, i en kommunikativ kontext, en enormt viktig del av hur ett varumärke uttrycks och därmed upplevs. Vi är med full fart på väg in i en ny marknadsera, det som kallas för The Experience Era. Om upplevelsen sägs stå i centrum, vilket jag är övertygad om att den gör, spelar designen – och designern – en av huvudrollerna.

Läs mer om Inhousedagen och anmäl dig på inhousedagen.se.

Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop