Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Nyheter från Wacom

TEXT Mårten Huzell

Wacom släppte i början på året två nyheter som tillsammans blir ett kreativt kraftpaket. Först kom en ny och större ritplatta, följt av en ny grafikmotor som gör ritplattan till en fullfjädrad dator.

Annons

magimage
magimage
Få CAP&Design i brevlådan

4 nr för 708:-

Prenumerera

Cintiq pro 24 är en ny 24-tums ritplatta med förbättrad prestanda. Den har 4k-skärm, 98 procentfärgnoggrannhet utifrån Adobe RGB, tryckkänslighet med 8 192 nivåer, samt etsad glasyta för mindre reflektioner och mer papperskänsla.

— Vi vet att professionella kreatörer och designers ställer allt högre krav på dator och bildskärm, när de omfamnar nya teknologier såsom AR och VR, och att en storlek på skärm inte passar alla, säger Faik Karaoglu, vice vd, creative business unit på Wacom, i ett pressmeddelande.

Sedan tidigare finns Cintiq pro i 13- och 16-tumsutförande. I slutet av året planeras även en 32-tumsversion.

Samtidigt presenterar Wacom en Cintiq pro engine. En datormodul som pluggas in i Cintiq pro 24 och uppgraderar den från ritplatta till en Windows 10-dator med kraft nog att hantera AR och VR, tack vare Nvidia quadro P3200-grafikkortet.

— Det är vårt uppdrag att hjälpa kreatörer och illustratörer att skapa med minsta möjliga distraktion och ge dem möjlighet att ta itu med nya kanalerna för att skapa innehåll för AR, VR och MR. Wacom Cintiq pro engine ger en vacker, lättanvänd lösning för kreatörer, säger Faik Karaoglu.

Tillsammans med det nya Wacom ergo-stativet ska ritplattan med dockad grafikmotor bli en allt-i-ett-arbetsplats för kreatörer och illustratörer.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop